نظر شما چیست؟

فراشناخت تحصیلی

نوشته میثم خالویی و دیگران کتابی در زمینه علوم تربیتی و تحصیلی با موضوع فراشناخت تحصیلی دانش آموزان است افرادی که توانایی خود نظارتی بالایی دارند در دانستن اینکه در شرایط خاص چه رفتار یا عملکردی مناسب است مهارت دارند به همین دلیل خود نظارتی جزء مکمل های لازم فرایند یادگیری و یک مکانیسم مهم در تحول و پیشرفت فرد است که به صورت ارادی انجام می شود و فرایندی است که در نتیجه آن دانش آموز از رفتار نامنظم و ناقص عملکرد خود آگاه شده و در جهت اصلاح آن اقدام می کند.

در طی این فرایند به دانش آموز آموزش داده می شود که وقوع رفتار را ثبت و کنترل کند. این راهبرد در دانش آموزانی که افت تحصیلی دارند می تواند منجر به کاهش درگیری تحصیلی شود. درگیری تحصیلی سازه ای است که برای اولین بار جهت درک و تبیین افت و شکست تحصیلی مطرح گردید و به عنوان پایه و اساسی برای تلاش های اصلاح گرایانه در حوزه تعلیم و تعاریف و مدلهای مختلفی از تربیت مد نظر قرار گرفت. درگیری تحصیلی به رفتارهای قابل مشاهده تحصیلی نظیر تلاش و پایداری هنگام مواجهه با مشکل در حین انجام تکالیف درسی و تقاضای کمک از معلم یا همسالان به منظور یادگیری و درک مطالب درسی اشاره دارد.

بین درگیری تحصیلی واضطراب پیشرفت رابطه ای مثبت وجود دارد. بررسی ها نشان داده است که عوارض اضطراب پیشرفت و فشار روحی حاصله از آن می تواند گروه معدودی را مبتلا سازد و روند تحصیلی دانش آموز را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین باید بدنبال ارائه راهبردی جهت افزایش درگیری تحصیلی و کاهش اضطراب پیشرفت جهت ارتقای سطح علمی و سلامت روانی دانش آموزان بود و آموزش خودنظارتی راهبردهایی جهت خودکنترلی بر پیشرفت فرد ارائه می کند که باید اهداف یادگیری خود را تعیین کنند، از قبل برنامه ریزی کنند، توجه خود را بروی تکلیف کنترل کنند، انگیزه را در خود به صورت مستقل برای رسیدن به هدف ایجاد کنند و از راهبردهای مختلف برای تسهیل تکلیف استفاده کنند.

خودنظارتی یک استراتژی برای ارتقاء و تغییر رفتار است که کتاب فراشناخت تحصیلی به ابعاد مختلف و اثربخشی آن بر عملکردهای مختلف دانش آموزان می پردازد.

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
112
کنگره :
‏‫‬‭LB1060
دیویی :
‏‫‬‭370/1523‬
کتابشناسی ملی :
6227188
شابک :
‏‫‬‭978-622-266-003-1

کتاب های مشابه فراشناخت تحصیلی