دانلود کتاب مقتل سیدالشهدا

بازنویسی کتاب قمقام زخار و صمصام بتار

امتیاز
5 / 3.5
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 65,000
خرید چاپی
195,000
15%
ت 165,750

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب مقتل سیدالشهدا بازنویسی شده کتاب قمقام زخار و صمصام بتار به معنی «دریای آکنده و شمشیر برنده»، مَقتَلی فارسی نوشته مُعتَمِدالدّوله، فرهادمیرزا قاجار پسر عباس میرزا ولی عهد فتحعلی شاه قاجار است.

معرفی کتاب مقتل سیدالشهدا، قمقام زخار و صمصام بتار

کتاب قمقام زخار و صمصام بتار به تفصیل، به شرح احوال امام حسین(ع) اعم از بیان حوادث و وقایع زمان تولد تا شهادت حضرت پرداخته و در سال ۱۳۰۳ قمری نگارش یافته است. نویسنده با نثر خاص دوره قاجار (نثر مُتکلّف) به قرائت روایی و تاریخی واقعه کربلا پرداخته است. این کتاب به عنوان کتاب مقتل امام حسین علیه السلام یکی از بهترین مقتل هاست.

در یک تقسیم‏ بندی کلی، علاوه بر کتاب های عمومی مربوط به تاریخ و ادب (هم چون دیوان اشعار) چندگونه نوشتار درباره قیام کربلا به چشم‏ می ‏خورد که فهرست‏ وار عبارتند از:

کتاب های مقتل امام حسین علیه السلام از نویسندگانی چون ابو مخنف، نهاوندی، ثقفی، ابن نباته، ابن نعمه و... که حداقل به زبان عربی و فارسی حدود چهل‏ و هشت مقتل، شناسایی شده و به ‏طور قطع _ چنان چه تفحصی همه جانبه‏ صورت گیرد _ تعداد آن بیش از این خواهد بود.

با این همه، یکی از پرآوازه ‏ترین‏ کتاب های تألیفی در قرون اخیر، کتاب «قمقام زخّار و صمصام بتّار» است که از آن با عنوان «مقتلی کامل، شایسته و معتبر» تعبیر کرده ‏اند. این مجموعه با آن که نزدیک به یک و نیم قرن از تألیف آن می ‏گذرد، همچنان تازگی مضامین و انسجام‏ مطالب و استحکام تألیف به ضمیمه اطلاعات گسترده و سودمند در آن‏ به چشم می‏ خورد.

نویسنده کتاب مقتل سیدالشهدا

نویسنده در نام‏ گذاری این کتاب چنین‏ می‏ نویسد: «کتاب قمقام زخار و صمصام بتار را که شناوران لُجّه معرفت را بَحری است زاخِر و دلاوران‏ عرصه محبت را سَیْفی است باتِر، قمقام زخار و صمصام بتار نام نهادم‏ که لفظ با معنیٰ و اسم با مسمّی مطابق باشد.»
فرهاد میرزا در نگارش این اثر، تلاش کرده از منابع معتبر شیعه و سنّی بهره ببَرد و از اشعار و تمثیل های فارسی و عربی نیز استفاده کرده است. او در برخی موارد، به نقد تاریخی هم پرداخته و جریاناتی مانند قیام توّابین و مختار را به طور مفصّل آورده است.
نویسنده قصایدی را درباره امام حسین(ع) از سیّد حِمیَری، فَرَزدَق، سلیمان بن بَتّه، نَجاشی، هند بنت زید انصاری، طِرمّاح بن عَدی و... در خلال مباحث تاریخی آورده است.

 قمقام زخار pdf

کتاب مقتل سیدالشهدا pdf در فراکتاب عرضه نشده است. جهت آشنایی با کتاب الکترونیک، امکان مطالعه رایگان کتاب به مدت چند دقیقه در نرم افزار فراکتاب فراهم شده است. دانلود رایگان کتاب قمقام زخار و صمصام بتار باعث تضییع حق نویسنده و ناشر خواهد شد.

موضوعات و فصول کتاب مقتل سیدالشهدا

اهمّ مباحث این کتاب عبارت است از:

  • جلوگیری از نشر فضایل اهل بیت توسط خلفا به ویژه معاویه
  • اخبار و احادیث ولادت امام حسین(ع)
  • تأویل آیات مربوط به شهادت امام حسین(ع)
  • اِخبار پیامبر(ص) و امامان از شهادت امام حسین(ع)
  • کشته شدن حُجر بن عَدی و عَمرو بن حَمِق خُزاعی
  • خروج امام از مکّه و ورود ایشان به کربلا
  • رویارویی سپاه امام حسین(ع) با سپاه کوفه
  • شهادت امام و پاره ای از موعظه ها و خطبه های امام
  • قیام توّابین
  • قیام مختار و... .

نقاط قوت کتاب مقتل سیدالشهدا

  1. استفاده فراوان و مستمر از منابع معتبر اهل سنت و شیعه
  2. اهتمام نویسنده به نقد و تحلیل برخی از نقل های تاریخی
  3. انصاف نویسنده در نقد و تحلیل ها و دوری از جانب داری
  4. رعایت امانت در نقل ها
  5. جامعیت مطالب از آغاز زندگانی امام حسین(ع) تا رویدادهای پس از شهادت
  6. پرهیز از اطناب و جذّاب سازی مطالب با ذکر اشعار و مَثَل ها

دانلود کتاب مقتل جامع سیدالشهدا pdf

در فروشگاه اینترنتی فراکتاب امکان دانلود کتاب pdf مقتل سیدالشهدا، قمقام زخار و صمصام بتار فراهم شده است و شما می توانید این اثر را در قالب یک کتاب الکترونیکی تهیه کنید. 

بخشی از متن کتاب مقتل سیدالشهدا، قمقام زخار و صمصام بتار

ربیع بن منذراز پدرش، از امام حسین (علیه السلام)روایت کرده:

«مَا مِن عَبدٍ قَطَرَت عَیناهُ فِینا قَطرةً أو دَمِعَت عَیناهُ فِینا دَمعةً اِلّا بَوَأهُ الله بِهَا فِی الجنَّةِ حُقباً» هیچ بنده ای نیست که به خاطر مصائب ما قطره ای اشک بریزد یا چشمش به اشک خیس شود، مگر اینکه خدا او را در بهشت جای خواهد داد.

احمد ابن یحیی اودی می گوید:«شبی، امام حسین (علیه السلام) را در خواب دیدم، از حضرت راجع به این حدیث (حدیث قبل) پرسیدم، حضرت تأیید فرمود که همین طور است. من خوشحال شدم و عرض کردم اسناد این روایت بین من و تو ساقط گردید».

خرید کتاب مقتل سیدالشهدا

خرید کتاب قمقام زخار و صمصام بتار با تخفیف ویژه در فراکتاب در دسترس شماست.

خرید کتاب مقتل سیدالشهدا

مشخصات کتاب مقتل سیدالشهدا در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: جمال
بازنویسی: الوالفضل هادی منش
نویسنده: فرهاد میرزا قاجار
تعداد صفحه: 830
موضوع: مقتل امام حسین علیه السلام
قالب: pdf اختصاصی و چاپی با تخفیف ویژه

صفحات کتاب :
830
کنگره :
1398 8ق2ه/BP41/4
دیویی :
‏‫‬‬‮‭297/953
کتابشناسی ملی :
5634776
شابک :
‫‬‬‮‭978-964-2028-79-5
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه مقتل سیدالشهدا