امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 58,500
خرید چاپی
180,000
15%
ت 153,000
نظر شما چیست؟

کتاب تفسیر سوره برائت، در واقع جمع آوری شده از سخنرانی های مقام معظم رهبری، پیرامون تفسیر سوره برائت یا توبه می باشد و توسط انتشارات انقلاب اسلامی گردآوری و منتشر شده است.

معرفی کتاب تفسیر سوره برائت رهبری

ایمان به معارف قرآن کریم و عمل همه جانبه به آن، متضمن سعادت افراد و جوامع و متعارض با منافع حاکمان ستمگر است؛ از این رو آنان همواره تلاش می کرده اند جوامع اسلامی و آحاد ملت مسلمان را در بی خبری از مفاهیم عمیق و نجات بخش قرآن کریم قرار دهند. پادشاهان منحوس و دین ستیز پهلوی نیز از این قاعده مستثنا نبودند.
بر این اساس یکی از مهم ترین فعالیت های انقلابی و مبارزاتی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در سال های پیش از انقلاب اسلامی و در ساخت ترین شرایط امنیتی حاکم بر جامعه آن روزگار، برگزاری جلسات تفسیر و بیان مفاهیم معرفتی قرآن کریم برای عموم مردم بخصوص نسل جوان طلبه و دانشجو بود.
سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از پاییز سال ۱۳۵۰ در مدرسه «میرزا جعفر» مشهد (دانشگاه رضوی فعلی) شروع شد.
 تفسیر سوره مبارکه برائت از اوایل سال ۱۳۵۱ آغاز و حدوداً تا بهمن ۱۳۵۱ -برابر با محرم الحرام ۱۳۹۳ هجری قمری- ادامه یافت.
این جلسات به دلیل مضمون و محتوای روشنگرانه و کاربردی آن در زنده کردن روح اسلامی در مخاطبان از سوی رژیم طاغوت به شدت مورد توجه و کنترل بوده است.
آنچه از جلسات درس تفسیر سوره ی برائت باقی مانده است دو نوشته می باشد:
نخست متن واصل از پیاده سازی نوار صوتی دروس و دیگری، یادداشت های جناب حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر داوودی که در جلسه درس در دفتری می نگاشته است.
پیش از این و در سال ۱۳۹۳ مجموعه مبانی و قواعد تفسیری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برگرفته از متون این جلسات تفسیری به صورت کتابی مستقل، استخراج و از سوی نشر «نسیم انقلاب» وابسته به «انتشارات انقلاب اسلامی» با عنوان «مروری بر مبانی، روش و قواعد تفسیری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در تفسیر سوره توبه» منتشر شده بود. برای اتمام فایده، آن کتاب به ابتدای متن تفسیر سوره مبارکه برائت افزوده شد.
این کتاب برای مجامع علمی و نیز عموم مردم قابل استفاده است و می تواند منبعی برای دروس تفسیر تخصصی و مبانی و قواعد تفسیری رشته علوم قرآن و حدیث قرار گیرد.

خلاصه تفسیر سوره برائت رهبری

فهم و تبیین قرآن، در هدایت عمومی جامعه و همچنین در هدایت فردی و کمال فردی هر شخصی دارای تاثیر بسزایی است؛ یعنی در جامعه ی اسلامی اگر مردم با قرآن آشنا باشند، با قرآن انس بگیرند و از راهنمایی های قرآن استفاده بکنند، هم به حرکت عمومی جامعه به سمت اهداف اسلامی کمک خواهد شد و هم هر فردی به خودی خود، در درون خود، در ذهن و روح و قلب خود، به آن کمالی که اسلام برای شخص مسلمان معین کرده نزدیکتر خواهد شد.
یکی از را های فهم و تبیین مفاهیم قرآنی، استفاده از تفاسیر اساتیدی چون مقام عظمای ولایت است.
خلاصه کتاب تفسیر سوره برائت رهبری یکی از دو درس تفسیری است که در حوزه علمیه مشهد در آن روزگار بوده و همچنان هم یکی از منابع تدریس در حوزه های علمیه به شمار می‌رود.
روش به کار رفته در این جلسات تفسیری، «روش اجتهادی» است که در آن بر استفاده و راهیابی به مقصود آیات با استفاده از تفکر و تعقل تأکید شده است. ضمن اینکه در کنار روش عقلی، استفاده از روش تفسیری «قرآن به قرآن» و بهره گیری معتنابه از روایات کاملاً مشهود است.
این کتاب متشکل از چندین بخش است که بخش اول آن به بیان ویژگی های سوره برائت یا توبه می پردازد. سپس طی پنجاه و یک گفتار، تفسیر آیات سوره را بیان می کند.
در سایت مقام معظم رهبری برای تفسیر هر آیه نام با توجه به محتوای آن انتخاب کرده است. از قبیل روح انقلابی اسلام، امر به معروف و نهی از منکر است؛ برای تفسیر آیه ۷۱، انفاقی قبول است که خلأ جامعه را پر کند؛ برای آیات ۵۲-۵۳، نپذیرفتن مسئولیتهای پرمخاطره جامعه اسلامی نشانه بی‌ایمانی است؛ آیات ۴۳ تا ۴۵ سوره ی توبه و ....

برشی از متن کتاب تفسیر سوره برائت

مروری بر تفسیر سوره برائت، آیات ۵۴-۵۷: خواندن نماز و انفاق نشانه ایمان واقعی نیست
اینجا گویا کسی سؤال میکند که: اگر [منافقان] کافرند، پس چرا نماز میخوانند، و اگر ایمان ندارند، چرا انفاق میکنند؟...
وقتی انسان کاری را از‌رویِ ضرورت و برای سدّ نیازی به‌جا می‌آورد، هرگز دچار کسالت نمیشود. تشنه‌ای که به دنبال آب میرود، برای پیدا‌ کردن آب خسته میشود، ولی کسل نمیشود. امّا آن‌که خود سیراب است، ولی به دستور اربابش برای تشنه‌ی دیگری باید دنبال آب برود و زحمت بکشد، هم خسته میشود و هم کسل و بی‌نشاط.

نمازی هم که اینها[منافقان] به‌جا می‌آورند، برای خدا و از‌رویِ احساس نیاز و برای پر کردن یک خلأ روحی نیست، بلکه برای این است که جامعه‌ی مسلمان، آنها را مسلمان بداند، پس یک عمل تحمیلی، اجباری و ازرویِ بی‌میلی است. چنین عملی، قهراً کسالت می‌آورد.
همچنین انفاق و زکات اینان برای رفع نیاز لشکر اسلام در مقابل کفّار نیست، بلکه چون میخواهند در جامعه‌ی مسلمانان زندگی کنند و برای زندگی در این جامعه، نیاز دارند که مردم آنان را مسلمان بدانند، انفاق میکنند...
با این معنا، آیه خیلی آموزنده میشود و به ما میفهماند که نشانه‌ی ایمان واقعی، اتیان نماز و انفاق نیست، بلکه نشانه‌های دیگری هم دارد که باید آنها را ملاکِ شناختِ ایمان یک انسان قرار داد. بنابراین، آیه برای تمام نسلها درس و معیاری است که با آن میتوان مؤمن را از آدمی که به‌ظاهر مؤمن است و در باطن ایمان به خدا و رسول(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) ندارد، تشخیص داد.

بهترین تفسیر قرآن از نظر رهبری

از آنجایی که تفسیر قرآن آیت الله خامنه ای به روز و همسو با واقعیات اجتماع است، می توان گفت بهترین تفسیر قرآن برای جوانان می باشد. هم چنین از آن به عنوان ساده ترین تفسیر قرآن نیز یاد شده است.

خرید تفسیر قرآن رهبری

علاوه بر دانلود تفسیر سوره برائت رهبری نسخه الکترونیک امکان خرید نسخه چاپی کتاب با تخفیف فراهم شده است.

خرید کتاب تفسیر قرآن رهبری مشخصات کتاب تفسیر سوره برائت رهبری را در جدول ذیل ملاحظه بفرمایید.

مشخصات
ناشر: انقلاب اسلامی
نویسنده: سید علی خامنه ای
زبان: فارسی
تعداد صفحه: ۸۲۰
قالب: الکترونیک و چاپی با تخفیف ویژه
دیویی :
297/18
کتابشناسی ملی :
8880158
شابک :
‫‭978-622-7491-39-5‬‬
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
672
کنگره :
‏‫‭BP102/295

کتاب های مشابه تفسیر سوره برائت