نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تفکر


کتاب «تفکر»، گفتارهای معارفی و تربیتی اندیشمند فقید و استاد برجسته اخلاق، آیت الله حائری شیرازی (ره) است که با نگاهی نو و حکمت آمیز، به دین و آموزه های اسلامی می پردازد و با بیانی بدیع، اهمیت، ثمرات و شیوه های بالندگی تفکر را گوشزد می کند.

کتاب «تفکر» در پنج بخش تنظیم و تدوین شده است:

۱. ماهیت و ثمرات تفکر،

۲. دین و تفکر،

۳. استعمار و تفکر،

۴. تفکر و اخلاق،

۵. رشد و بالندگی تفکر.

نویسنده در این کتاب به مباحثی چون: تفکر؛ افضل عبادات، رابطه تفکر و نیاز، اندیشه؛ عامل ایجاد تحول، اصالت تشخیص عقل، تفکر؛ دعوت کننده به خیر، تفاوت تفکر و حدیث نفس، تفاوت فکر و خیال، رابطه تفکر و تعقل، عقل؛ زبان مشترک ما و کفار، اول قیام لله و بعد تفکر، تفکر در آیات خدا در هم شکننده لذت ها، تفکر؛ وجه تمایز دین انحرافی و سالم، آرزو؛ ضربان قلب، رهایی از آرزو عامل آزاد شدن فکر، تفکر؛ عامل بصیرت، روحیه بسیجی و ایثارگرایی نیازمند تفکر، حدود حجیت عقل، استعمار نو و تعطیلی فکر، استعمار فکری یعنی پاسخ پیش از سوال، تفکر؛ عامل حفظ هویت ملی، روش استفاده از فکر دیگران، تواضع در تفکر، نقش اخلاق در بالندگی اندیشه، اساس اخلاق به کار انداختن فکر است، اصلاح فکر، ریشه های تربیتی تفکر، روش پرورش تفکر در حوزه، تفکر فردی و جمعی، راحت طلبی و افول تفکر، عمل؛ عامل رشد و بالندگی فکر، بیش از آنچه حرف می زنید فکر کنید، عقل تان را تعطیل نکنید و پرسش ها و پاسخ ها در این موضوع می پردازد. دفتر نشر معارف تاکنون هشت کتاب «تعلّق؛ محور تحول در انسان»، «آیینه تمام نما: گفتارهای عاشورایی»، «حکومت جهانی خدا: ۷۰ نکته اعتقادی و اخلاقی»، «با علی(ع) در صحرا: شرح دو حکمت از نهج البلاغه»، «نماز»، «تفکر»، «تربیت دینی کودک» و «تحجّرگرایی» (حوزه و روحانیت) را از آیت الله حائری شیرازی (ره) منتشر کرده است.

گزیده کتاب تفکر

می‌گوید او شش‌هزار سال عبادت داشت. بااین‌حال وقتی خدا به ابلیس گفت سجده کن بر آدم، اگر به جای تمرد کردن و سجده‌ نکردن، در خدا و قدرت خدا و علم خدا فکر کرده بود و اینکه دلیل ندارد خدا با من سرِ لج داشته باشد یا به منِ مخلوق جز با نظر رعایت و محبت بنگرد، او خالق است و من مخلوقم، من هرچه دارم از اوست، او اگر به من می‌گوید این کار را بکن خیر من را می‌خواهد، خب سجده می‌کرد. باید می‌گفت ما سجده می‌کنیم تا بعد ببینیم چطور می‌شود. باید به شیطان گفت که تو از کجا می‌گویی بهتر از آدم هستی؟ حال تو از نار باشی و او از طین! اجنه که از نارند چه ساختند در عالم؟ این انسان که از خاک است هواپیما ساخته است، شما چه‌کار کردید؟


صفحات کتاب :
92
کنگره :
BP229/2‏‫‭‏‫‬‭‏‫‬‭/ح2ت7 1397
دیویی :
297/4812
کتابشناسی ملی :
4841830
شابک :
978-600-4411-39-4
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه تفکر