امتیاز
5 / 5.0
خرید چاپی
85,000
10%
ت 76,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ماجرای فکر آوینی

کتاب ماجرای فکر آوینی گفتارهایی در شناخت بنیادین تفکر شهید آوینی, حکیم هنرمندی که بی شک معلم اندیشه فکری انقلاب اسلامی بود. «زمان آگاهی»، «خودآگاهی تاریخی» و «وقت شناسی» امتیاز اهل حکمت و فضیلت از دیگرانی است که گرفتار عادات روزمره شده اند. اهل حکمت و فضیلت، به «وقت» که همانا باطن زمان است، وقوف پیدا می‌کنند و مختصات تاریخی و تمدنی خود و ماهیت حقیقی رخدادهای پیرامون خود را بهتر از هر کسی باز می‌شناسند؛ آنگاه حکمت از زبان و قلم آن‌ها می‌تراود و «معلم» دیگران می‌شوند.

سید مرتضی آوینی، حکیم هنرمندی بود که بی شک مقام او، مقام «معلم» است. معلم اندیشه‌ها و سلوک فکری و فرهنگی کسانی که در ساحت انقلاب اسلامی راه می‌پیمایند. مخاطبان اصلی درس گفتارهای مندرج در این کتاب جوانانی هستند که در آغاز راه مطالعات فرهنگی و تمدنی هستند و غالبا دغدغه این را دارند که فهم و تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی، تاریخی و تمدنی را از چه نقطه‌ای باید آغاز کنند. منظومه فکر آوینی، چه در بعد تفکر انتقادی قدرتمندش و چه افق گشایی هوشمندانه‌اش از آینده، همیشه یکی از بهترین پیشنهادها برای پویندگان این راه است.

گزیده کتاب ماجرای فکر آوینی  

اما نخستین تجلیات روشنفکری در ایران، کاملاً غربگرایانه و حتی اسلام ستیزانه بود؛ یعنی در ایران، آن روی سکۀ حرف‌های متجددانِ شیفتۀ غرب (شیفتگی ظاهری به غرب)، ستیز عمیق با اسلام بود؛ در حدی که آخوندزاده گفت مشکل ما این است که با خط و الفبای عربی می‌نویسیم. اگر رفع و رجوعش کنیم و با لاتین بنویسیم، چندین سال جلو می‌افتیم. آتاتورک به این معتقد بود و موفق شد کشور بزرگش، ترکیه را به این مسیر بکشاند. او رسم‌الخط و الفبای عربیِ ترکها را برانداخت و به آنها گفت که باید لاتین بنویسند و امروز همه لاتین می‌نویسند. ترکی سخن می‌گویند، اما لاتین می‌نویسند. خط دیگری نمی‌دانند. همین امروز کتیبه‌های سردرِ مساجد را نمی‌توانند بخوانند، با اینکه به زبان ترکی نوشته شده است. در واقع با جدا کردن خط ملی از خط قرآنی، اگر کسی هم بخواهد به متون اسلامی مراجعه کند، باید جداگانه رسم‌الخط و الفبای عربی را بیاموزد. روشنفکران ما می‌دانستند که برای رفتن به سمت تجدد باید یکدله کنند و از همان اول، رسم‌الخط قرآنی را کنار بگذارند. این نخستین گام برای حرکت به سمت مدرنیته و غرب است.

 
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
259
کنگره :
‏‫PN1992/4‭‬
دیویی :
791/450233092
کتابشناسی ملی :
7523571
شابک :
‭978-600-4412-20-9‬‬

کتاب های مشابه ماجرای فکر آوینی