کتاب مردی در تبعید ابدی

بر اساس زندگی صدرالمتالهین، ملاصدرا

امتیاز
5 / 5.0
خرید چاپی
185,000
10%
ت 166,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب مردی در تبعید ابدی (بر اساس زندگی صدرالمتالهین، ملاصدرا)، به نویسندگی نادر ابراهیمی می باشد و توسط انتشارات روز بهان، روانه بازار کتاب شده است. کتاب مردی در تبعید ابدی رمانی بر اساس زندگی صدرالمتالهین، ملاصدرای شیرازی است که به دست خط نویسنده شهیر کشورمان، نادر ابراهیمی نوشته شده است. نادر ابراهمی در این کتاب به بررسی زندگی و سرگذشت ملاصدرا و سیر اندیشه های فلسفی و عرفانی او پرداخته است.

معرفی کتاب مردی در تبعید ابدی

کتاب مردی در تبعید ابدی رمانی بر اساس زندگی صدرالمتالهین، ملاصدرای شیرازی است که به دست خط نویسنده شهیر کشورمان، نادر ابراهیمی نوشته شده است. نادر ابراهمی در این کتاب به بررسی زندگی و سرگذشت ملاصدرا و سیر اندیشه های فلسفی و عرفانی او پرداخته است.

ملاصدرا از آن دسته اندیشمندان معدودی است که سخنان و تفکراتش به روز است و پیروان بسیاری دارد. ملاصدرا با ارائه ی اندیشه های نو در باب “حرکت جوهری”، “تقدم وجود بر ماهیت”، و بسیار اندیشه های نابِ بی تکرار که از درکِ مردمان و حتی بزرگان زمانه ی خود خارج بود، دانش عالم تشیع را زیر و رو کرد. نادر ابراهیمی در کتاب مردی در تبعید، با همان نثرِ آهنگین و جذابش که هر جمله را چون زر باارزش می کند، به روایت زندگی پر مشقت ملاصدرای شیرازی، صدرالمتالهین، پرداخته است.

خلاصه کتاب مردی در تبعید ابدی

محمد صدرای شیرازی، پسر یکی از با نفوذترین مردان شیراز بود؛ ابراهیم صدر شیرازی که از مقربان دربار صفوی بود.

ابراهیم تمام امکانات را برای تک فرزند دیر از راه رسیده‌ی خود فراهم نمود اما، ترس مشفقانه و وظایف پدرانه اش همیشه او را بر آن می داشت تا به حکم عقل از بروز اندیشه های خوفناک او در چنان زمانه ی با شکوهی که دین چلچراغِ کاخ شاهان صفوی به حساب می آمد، جلوگیری کند.

ابراهیم به گفتگو با محمدِ نوجوان می پرداخت، او را از خطرِ ابرازِ چنین اندیشه هایی برحذر می داشت، اما محمد خود را مردِ راهِ حقیقت می دانست و از عاقبت کار بیمی به دل راه نمی داد.

اندکی پس از بر تخت نشستنِ شاه عباس که کم و بیش هم سن و سال محمد صدرای شیرازی بود، قزوین و سپس اصفهان پایتخت شد و جمع کثیری از بزرگان و اعاظم بر گرد شاه جمع گشتند، در چنین شرایطی محمد صدرا توانست در محضر اساتید بزرگی چون شیخ بهایی، میرفندرسکی و میرداماد تلمذ کرد. این سه بزرگوار با به جان خریدن تمام سختی ها از وجودِ پر ارزش دردانه ی عالم تشیع، ملاصدرای شیرازی پاسداری کردند.

برشی از متن کتاب مردی در تبعید ابدی

- گرفته‌ای ابراهیم‌خان! چه چیز باز امروز آزرده‌ات کرده است که شمشیر من نمی‌تواند آن را به دو نیمه کند؟

 - گرفتگی از رخم پیداست قره‌خان؟

 - از نگاهت، از چشمانت، از رخسارت، از قدم برداشتنت، سلام گفتنت و پاسخ سلام دادنت. از همه چیز. پنهان داشتن اندوه بسیار دشوارتر از مخفی کردن شادی است. اشک هنگامی که باید فرو بریزد، می‌ریزد اما خنده را می‌توان مهار کرد و تو می‌دانی که ما چنین می‌کنیم که در محضر سلاطین زنده می‌مانیم.

ابرهیم قوام همچنان در خویش به دارالحکومه‌ی شیراز می‌رسد. شاه‌عباس یک سال و اندی است که در قزوین بر ایران هنوز پاره‌پاره پادشاهی می‌کند. اما با همه جوانی سخت در خط آن است که از آن تکه تکه تاریخی چهل تکه ماندگار و یک‌دست به زیبایی تمام بدوزد و باقی بگذارد.

جملات زیبای کتاب مردی در تبعید ابدی    

“عشق به دیگری”، ضرورتی ست که از حادثه بر می خیزد نه از اراده به انتخاب، و همین، کار را مشکل می کند. در به در که نمی توان به دنبال محبوب خاکی گشت. در هر خانه را که نمی توان کوبید و پرسید: “آیا یار من، اینجا منزل نکرده است؟” سرِ هر گذر، همچو اوباش، نمی توان اِستاد و در انتظار عبور یار، زمان را کُشت… و همین هاست که کار را مشکل می کند.

فرزندان، حق است که اولیا خود را، تا دم واپسین، روی دیدگانِ خود نگه دارند و آنچه می کنند جز در جهت رضای ایشان نباشد؛ اما این بدان معنا نیست که هر فرزندی، وقف کامل اولیا خود است، و حق برداشتن هیچ سهمی را برای خویش ندارد. خداوند، آن کس را که در راهِ هدفی معتبر کشته می شود، شهید می داند؛ اما آن کس را که در راه نگهداری از اولیا خود، تمام زندگی خویش را تبله می کند، شهید نمی نامد.

 از دید پدران، گویی تمام معایب از مادر به فرزند می رسد، همه ی محاسن از پدر.

اینکه بندگانِ خوبِ خدا را، هم در بتخانه می توان یافت، هم در مسجد، سخنی ست بسیار کهنه مه از زمان نخستین پیامبران خدا بر انسان مسلم شده است.

قیمت کتاب مردی در تبعید ابدی

کتاب مردی در تبعید ابدی با تخفیف 15 درصد در فراکتاب عرضه می شود. برای خرید این کتاب به سایت یا اپلیکیشن فراکتاب مراجعه کنید.

خرید کتاب مردی در تبعید ابدی

در فروشگاه اینترنتی فراکتاب امکان خرید کتاب مردی در تبعید ابدی چاپی فراهم شده است و شما می توانید این اثر را با تخفیف ویژه تهیه کنید.

خرید کتاب مردی در تبعید ابدی (چاپی)

مشخصات رمان مردی در تبعید ابدی در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: روزبهان
نویسنده: نادر ابراهیمی
تعداد صفحه: 280
موضوع: رمانی بر اساس زندگی صدرالمتالهین، ملاصدرا
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
280
کنگره :
‏‫PIR7943‭‬ ‭/ب58‏‫‬‮‭‬‭م4 1397
دیویی :
8فا3/62
شابک :
‭978-964-8175-02-8‬
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه مردی در تبعید ابدی