نظر شما چیست؟

کتاب نخل و نارنج نوشته وحید یامین‌پور، پژوهشگر و نویسنده معاصر ایرانی درباره زندگی شیخ مرتضی انصاری، مرجع تقلید بزرگ شیعیان در عصر قاجار است. این کتاب توسط انتشارات جمکران منتشر شده است.

معرفی کتاب نخل و نارنج

شیخ مرتضی انصاری از مراجع بزرگ تقلید و  فقهای تاثیرگذار ایرانی بود که در سال ۱۲۱۴ در دزفول متولد شد و در سال ۱۲۸۱ در نجف درگذشت. او شاگردان زیادی تربیت کرد که ادامه‌دهنده راهش بودند از جمله این شاگردان می‌توان به میرزا محمدحسن شیرازی اشاره کرد که فرمان تحریم تنباکو را در عصر ناصری صادر کرد و مردم را به مقاومت علیه قراردادهای ننگین با بیگانه فراخواند. امام خمینی (ره) نیز از شاگردان مکتب شیخ مرتضی انصاری است که توانست با مبارزات و رهبری حکیمانه‌اش انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.
یامین‌پور در این کتاب زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری را در قالب داستانی روایت کرده است. نویسنده در این رمان، به جز زندگی شیخ انصاری و تاریخ علمای شیعه به موضوعات دیگر از جمله جنگ‌های ایران و روس، حضور انگلستان در ایران و دوران امپراتوری عثمانی پرداخته است.

خلاصه کتاب نخل و نارنج

اثرگذاری شیخ مرتضی انصاری بر جریان فقه شیعه مشهور است و تلاش مثال‌زدنی و ستودنی او در تربیت شاگردانی که ساختار علمی دین را قوت بخشیدند و شاگردان آن‌ها بعدها دنیا را تکان دادند بر همه مشخص است. شاگردانی که این عالم تربیت کرد، پرچمدار مبارزات سیاسی تاریخ‌سازی در خاورمیانه شدند؛ به‌عنوان نمونه میرزا محمدحسن شیرازی عهده‌دار زعامت دینی شیعیان شد وتوانست در برابر قرارداد استعماری عصر ناصرالدین شاه فتوای مهم تحریم تنباکو را صادر کند و مردم را به مقاومت فرابخواند.
پیروزی میرزای شیرازی توانست راه را بر جنبش‌های بعدی فراهم کند و دیگر شاگردان شیخ انصاری در ربع نخست قرن چهاردهم هجری توانستند نخستین انقلاب ۱۰۰ ساله اخیر را در منطقه خاورمیانه رهبری کنند. مکتب علمی و فقهی او شاگردانی چون امام خمینی (ره) داشت که اولین حکومت دینی در دوران غیبت کبری را بنا کردند. وحید یامین‌پور در کتاب نخل و نارنج به سراغ روایت داستانی زندگی و زمانه شیخ اعظم،‌ شیخ مرتضی انصاری رفته است.
کتاب «نخل و نارنج» بر محور زندگی ‌خاتم الفقهاء و المجتهدین جناب شیخ انصاری و عصر ایشان نگاشته شده است. نویسنده، در رمان به شخصیت کم نظیر و جذاب نویسنده رسائل و مکاتب و ابعاد پنهان و جذاب وی و از سوی دیگر به حواشی مهم آن دوران از جمله جنگ‌های ایران و روس، حضور انگلستان در ایران و دوران امپراتوری عثمانی پرداخته است. از نکات مهم در این رمان پرداختن به ابعاد شخصیت سیاسی و مبارزاتی جناب شیخ انصاری  است که تاکنون مهجور مانده و در این قالب به خوبی تبیین شده است.
«نخل و نارنج» باب جدیدی از تبیین و تبلیغ سلوک عملی علمای اسلام برای نسل جوان را گشود و از ابتدای عرضه به خاطر کشش محتوایی داستان و قلم نوین نویسنده مورد اقبال نسل جدید قرار گرفت که استقبال جوانان از این کتاب در فضای مجازی موید آن است.

برشی از متن کتاب نخل و نارنج

بازار نجف از هفت شاخه به حرم منتهی می‌شد و آن راهی که مرتضی می‌آمد از سمت شرق و در مقابل ایوان طلا به حرم می‌رسید. چند نفر با لباس‌های بلند عربی در حال بازگشت از نماز جماعت ظهر و عصر بودند. از اقامه نماز چیزی نگذشته بود و هنوز خادمان حرم درها را نبسته بودند. مرتضی نعلینش را بیرون حرم از پا درآورد و به سمت درگار چوبی رفت. نعلینی که به زردی می‌زد فرسوده‌تر از آن بود که کسی را به طمع بیندازد. درگاه را بوسید و گونه راستش را روی زمین گذاشت که ناگهان موجی از دلتنگی آمیخته با اشتیاق توفید و چشم‌ها را به اشک نشاند. دربرابر ایوان طلا ایستاد تا اذن دخول بخواند، ولی پیش از آن دوست داشت بار دیگر تمام زوایای حرم را با دقت ببیند و به خاطر بسپارد.
حرم با طلاکاری‌های جدید شاه قاجار و ضریح نقره‌ای که چندی پیش نصب کرده بودند، به کلی با گذشته‌اش فرق کرده بود. دو گلدسته در اطراف ایوان به‌تازگی به دستور فتحعلی‌شاه طلاکاری شده بودند و شبستان اصلی حرم با زیلوهایی با نقش چهارگوش و لوزی را از جلوی ایوان تا کنار ضریح مفروش شده بود.
حرم خالی از زائر و نمازگزار بود و جز گفت‌وگوی مبهم خادمان در شبستان‌های اطراف صدایی شنیده نمی‌شد. مرتضی با قدم‌های کوتاه خود را به ضریح رساند؛ دست‌هایش را در پنجره‌های نقره‌ای آن گره کرد و پیشانی را بر آن تکیه داد. آن رؤیای ملکوتی را به یاد آورد و تمام وجودش از خاطره شنیدن صدای امیرالمومنین مشتعل شد.

متن کتاب نخل و نارنج

قیمت کتاب نخل و نارنج

کتاب نخل و نارنج با قیمت مناسب در فراکتاب فراهم می باشد.

نقد کتاب نخل و نارنج

نکته‌ای که ابتدا لازم است بدان پرداخت آن است که منطق تولید علم اینگونه نیست که شخص سال‌ها کنج حجره بنشیند و سپس بعد از ۲۰ سال مطالعه یافتم‌یافتم گویان از میان کتاب‌ها خارج شود و به مرجعیت و مقام تولید علم برسد بلکه منطق تولید علم از راهی میان علم و عمل توأمان می‌گذرد. در واقع علم نوری است که خداوند متعال پس از مجاهدت‌های علمی و عملی در دل مؤمن قرار می‌دهد.
چهره غالب در کتاب که از مرتضی انصاری نمایش داده می‌شود تنها در قالب معنویت فردی است، یعنی شخصی که تنها علاقه‌مند درس و مطالعه است از مناصب اجتماعی و حاکمیتی می‌گریزد و علاقه‌ای به تدریس و حلقه‌های معرفتی ندارد بلکه تنها اشتیاقی بر دانستن در دل او وجود دارد. او حتی هنگامی که برای بار دوم به نجف بازمی‌گردد از اینکه از هر مسئولیت اجتماعی فارغ می‌شود خوشحال است. از این‌رو به نظر می‌رسد کتاب در به رخ کشیدن ابعاد اجتماعی و مجاهدت‌های عملی شیخ انصاری ناتوان بوده است به همین دلیل صرفاً با ارائه گزارشی از معنویت فردی، مجاهدت علمی و شوق درونی برای علم آموزی به نظر می‌رسد که چهره کاملی از شیخ انصاری ارائه نکرده است. به عبارت دیگر شیخ انصاری شاگرد سید مجاهد از رهبران اجتماعی و مبارز شیعه و استاد میرزای شیرازی صاحب فتوای تنباکو است.
بعید به نظر می‌رسد ایشان با تربیت در مکتب چنین استادی و تربیت چنین شاگردی خود فارغ از ابعاد اجتماعی باشد. مسئله مهم در اینباره مأموریت مبارزات شیخ انصاری در زمان خود بوده که کتاب توجهی به آن نکرده است. به عبارت دیگر مأموریت شیخ اعظم در آن برهه که نجف تحت سیطره عثمانی قرار داشته و هر نوع فعالیتی تحت نظر بوده است؛ احیای حوزه نجف به منظور زنده نگه داشتن مکتب و عبور آن از فضای موجود بوده است. مأموریتی که کتاب کوچک‌ترین اشارتی به آن ندارد.

نظرات کتاب

  • کتاب فوق العاده که وقتی میخوندم اشکهایم سرازیر میشد خیلی چیزهام رو این کتاب تغییر داد خیای عالیه.
  • کتابی بسیار خواندنی و آموزنده، با نثری روان و دلنشین که زندگی یکی از بزرگان عرصه دین را روایت می کند. این کتاب به دوستانی که علاقه مند به رمان های مذهبی هستند پیشنهاد میشود.
  • واقعا فکر نمی‌کردم اینقدر قشنگ باشه زندگی نامه شیخ مرتضی انصاری واقعا می‌توان اورا الگو قرار داد و بجز یک سری کلمات سخت و غیر قابل گیرا کم داشت و بیشتر به زبان ساده نوشته شده بود.
  • نویسنده بسیار عالی توانست چهره‌ای از شیخ مرتضی در ذهنم بسازد. اطلاعات سیاسی درباره دوران قاجار، دخالت روس و انگلیس، عهدنامه گلستان و ترکمان چای هم در کتاب هست. کاش روایت‌هایی این چنین برای همه بزرگان وجود داشت. دوست دارم درباره‌ی سید علی شوشتری و ملااحمد نراقی هم بیشتر بدونم.
  • واقعا کتاب خوبیه. علاوه بر قلم شیرین نویسنده این رمان یکی از مواردی که خیلی جلب توجه کرد استفاده از جملات پر معناییه که لطافت کتاب رو دوچندان کرده و واقعا جا داره که آدم بعد از این که این کتاب رو یکبار خوند به فکر مطالعه دوباره‌ش باشه. من که واقعا از این کتاب راضی بودم.

سوالات کتاب نخل و نارنج

مسابقه کتابخوانی در اردیبهشت ماه برگزار شد این پویش در استان مرکزی انجام گرفت. از جمله سوالات این مسابقه: استادی که حلقه درس شیخ مرتضی جوان را به مدرس خود ترجیح داد، که بود؟، بزرگترین امتحان شیخ مرتضی که گریزی از آن نداشت چه بود؟، آخرین سفر شیخ مرتضی قبل از وفات به کجا بود؟، سوره حمد را چه کسی در گوش شیخ مرتضی زمزمه کرد؟، از نظر سید علی شوشتری کمال رهایی شیخ مرتضی در چه بود؟

کتاب ارتداد

کتاب ارتداد رمانی شگفت‌آور به قلم وحید یامین پور است که در ژانر تاریخ متناوب نوشته شده و شما را به 22 بهمن سال 1359 می‌برد؛ روزی که انقلاب به جای پیروزی با شکست مواجه می‌شود! یک مغلوبیت تمام عیار... داستان از طریق مردی عاشق روایت می‌شود که داستان زندگی‌اش در این دوران تیره از تاریخ رقم می‌خورد. روایتی به‌موقع، هوشمندانه و بیدارکننده.

کتاب من برمیگردم

کتاب من بر می گردم نوشتهٔ فاطمه دولتی است. انتشارات کتاب جمکران این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر دربارهٔ شخصیتی به نام «زبیده‌خاتون» است. او عشق خود به همسرش را از دست داده و حالا از او و ستم‌هایش با مردم بیزار است؛ همسر او «هارون» است. آنها در قصر و دربار خویش زندگی می‌کنند.

خرید کتاب نخل و نارنج با تخفیف

امکان خرید کتاب نخل و نارنج با تخفیف در فراکتاب فراهم است. می توانید با مراجعه به سایت و یا نرم افزار فراکتاب آن را خریداری کنید.

خرید کتاب نخل و نارنج با تخفیف

مشخصات کتاب نخل و نارنج در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: جمکران
نویسنده: وحید یامین‌پور
تعداد صفحه: 247
موضوع: داستان ایرانی
قالب: چاپی 
صفحات کتاب :
247
کنگره :
‏‫‬‭PIR8365‭‬‭
دیویی :
8فا3/62
کتابشناسی ملی :
6215175
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه نخل و نارنج