امتیاز
5 / 4.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اسلام و مدرنیته؛ تعارض یا تلازم؟

کتاب اسلام و مدرنیته؛ تعارض یا تلازم؟ توسط موسسه اندیشکده برهان منتشر شده است. این کتاب با زبانی روان اما دقیق به تبیین نسبت میان جهان‌بینی اسلامی و جهان‌بینی مدرن می‌پردازد و این موضوع را تحلیل می‌کند.

گزیده کتاب اسلام و مدرنیته؛ تعارض یا تلازم؟

برای واژه ی «مدرنیته» که در لغت به معنای «تجدد» و جدید شدن است، در اصطلاح تعریف های گوناگونی ارایه شده است که در اینجا به برخی از تعریف های بیان شده، اشاره می شود:

الف) مدرنیته، اعتقاد به این امر است که انسان، موجودی مختار، آزاد و عاقل بوده و می تواند سرنوشت خود را تحت کنترل خود درآورد. 

ب) مدرنیته یعنی روزگار پیروزی خرد انسانی بر باورهای سنتی (اسطورهای، دینی، اخلاقی، فلسفی و...)، رشد اندیشه ی علمی و خردباوری (راسیونالیته)، افزون شدن اعتبار دیدگاه فلسفه ی نقادانه همراه با سازمان یابی تازه ی تولید و تجارت، شکل گیری قوانین مبادله ی کالاها و به تدریج سلطه ی جامعهی مدنی بر دولت. 

به این صورت نیز میتوان مدرنیته را تعریف نمود که:

مدرنیته (جدید شدن) عبارت است از یک جریان و تحول در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و... که با محوریت انسان و تکیه بر آزادی همه جانبه ی او و نیز اعتماد به عقل بشری و اصالت دادن به فرد، در صدد تحلیل تمامی اشیا اعم از طبیعت، ماورا طبیعت، ارزش ها و ... برآمده است و با اندیشه ی تغییر و نو کردن دایمی حیات همه جانبه ی انسانی، هر آنچه که در مقابل او واقع شود - مانند دین، آداب و رسوم و سایر سنت ها را - نفی می کند.

کنگره :
BP229‏‫‭/‮الف‬535 1396
دیویی :
297/48
کتابشناسی ملی :
4753463
شابک :
978-600-8734-01-7‬‬
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
43

کتاب های مشابه اسلام و مدرنیته؛ تعارض یا تلازم؟