امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آزادی در اسلام

کتاب آزادی در اسلام که توسط اندیشکده برهان منتشر شده است به کالبد شکافی مفهوم آزادی در اسلام و اندیشه مدرن می‌پردازد و آن را با بیانی دقیق و کارآمد در اختیار خوانندگان علاقه‌مند و پژوهشگران می‌گذارد. کتاب آزادی در اسلام که به همت اندیشمند فاضل، جناب حجت الاسلام و المسلمین نبویان به رشته تحریر در آمده است، تلاشی است در جهت تبیین یکی از مهم‌ترین و پرچالش‌ترین مؤلفه‌های زیست اجتماعی و سیاسی که در دوران معاصر همواره نقل محافل علمی و فرهنگی بوده است. 

مقوله آزادی، از آن‌جا که در میان مکاتب مختلف حائز اشتراک لفظی وسیعی است، همواره دستخوش تفاسیر التقاطی فراوانی شده است که همین امر نیز ضرورت پرداختن عمیق به این مقوله را دو چندان می‌کند. از این رو کتاب آزادی در اسلام، به مثابه درآمدی بر تبیین معنای اصیل آزادی در فرهنگ اسلام و غیریت شناسی آن با آزادی در غرب می‌تواند مورد استفاده اندیشه پژوهان و پژوهشگران محترم قرار گیرد.

گزیده کتاب آزادی در اسلام

 - یکی از معانی آزادی آن است که یک موجود، کاملاً مستقل باشد و تحت تأثیر و سیطرهٔ موجود دیگر نباشد، نیز هیچ گونه وابستگی به موجود دیگر نداشته باشد. برای نمونه، اگر کسی بگوید: عالم هستی قائم به ذات است و وابسته به خداوند نیست و ارادهٔ خدای متعال در آن نقشی ندارد، این سخن به معنای آن است که عالم هستی آزاد و رها از تسلط خداوند است.

۲- گاهی نیز آزادی به معنای اختیار است. یکی از مسایل مورد بحث در فلسفه و علم کلام آن است که انسان موجودی مجبور نیست، بلکه آزاد و دارای اختیار است. (در ادامهٔ بحث، این معنای آزادی را با تفصیل بیش‌تری مورد بحث قرار خواهیم داد.)

۳- معنای سوم آزادی، مفهومی است که بیش‌تر در علم اخلاق و عرفان به کار می‌رود. در این معنا، آزادی در مقابل «تعلق» و «دل‌بستگی» است یعنی گاهی قلب و دل انسان شیفته و در گرو چیزهایی است و گاهی هیچ دل‌بستگی به چیزی ندارد و از هر نوع تعلقی آزاد است.

کتابشناسی ملی :
4594052
شابک :
978-600-9727-57-5
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
56
کنگره :
BP230/14‏‫‭/آ4 1395
دیویی :
297/483

کتاب های مشابه آزادی در اسلام