کتاب کتابچه رسیدن به بله

مذاکره بر سر دستیابی به توافق بدون دست کشیدن از اهداف

امتیاز
5 / 0.0

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

رسیدن به بله 

مذاکرات جزء لاینفک زندگی هستند و یادگیری صحیح انجام آن ها ضروری است. همه ی ما باید در این کار استاد شویم. این امر نه تنها روابط حرفه ای ما را بهبود می بخشد، بلکه به ما در درک روابط شخصی مان کمک می کند. تفاوت هایی که وجود دارد از تفکرات انسان ها سرچشمه می گیرد. اختلاف، ریشه در واقعیت های ظاهری ندارد، بلکه در ذهن انسان هاست. اینکه چطور به دنیا نگاه می کنید بستگی به موقعیت و جایگاهی است که در آن قرار دارید.

تعارض، بخشی جدایی ناپذیر از طبیعت انسانی است و جامعه ای عاری از تعارض، صرفاً یک رویا به حساب می آید. تضاد ها در خود درونیِ انسان ریشه دارند و با هر موقعیت و انتخاب جدی از میان مجموعه ی جدیدی از مباحث، در ذهن ما جرقه می زنند. همه موارد فراگیر، از اعماق تاریک افکار شخصی گرفته، تا روابط نزدیک ما، تا اوج زندگی جمعی بشر، تعارض سیستم های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، پدیده هایی در هم تنیده است که زندگی بدون آن غیرقابل تصور می باشد. حتی هَملِت شکسپیِر هم از تضادها سخن گفته و این دغدغه را در قالب جمله معروف: «بودن یا نبودن» برجسته کرده است.

ماهیت بحث ها و چانه زنی های یک طرفه، غافل شدن از علایق طرف مقابل است. یکی از مشکلات طبیعی انسان، عدم تمایل و ناتوانی در درک نیاز های دیگران و حتی در بعضی مواقع نیاز های خود است. این مشکل، ساخته ی طبیعت انسان است. به نظر می رسد که علایق ما بخش جدایی ناپذیری از مشکلات ما هستند.

مشکلات توسط مواضع طرفین تعریف نمی شود، بلکه منافع و علایق تعریف کننده مشکلاتند. این نکات، انگیزه های واقعی برای هر درگیری و اختلاف است. از این جهت، آنچه مذاکرات موفق را هدایت می کند، درک نیاز های دیگران و تمایل برای دیدن مسائل فراتر از درگیری هاست تا بتوان منافع را مشترک شد.

کتاب های مشابه کتابچه رسیدن به بله