امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟
کَل محمد (کربلایی محمد) از اهالی کوشک بود که در جوانی به عراق مهاجرت می کند و در حدود چهل سالگی به ایران باز می گردد و مکتب خانه ای در روستای کوشک برپا می کند و در این مکتب خانه درسهایی از قرآن، احکام، احادیث اسلامی و قصه های قرآن برای بچه ها و دیگر علاقه مندان تدریس می کند. او راه درآمدی نداشت و تنها راه امرار معاش او مواد غذایی بود که پنجشنبه ها به عنوان نان پنجشنبه برایش می آوردند.

روستای کوشک از توابع سده سابق (خمینی شهر فعلی) با مردمی شریف، متدین، متعهد، تلاشگر و انسان دوست معروف به «کوشک» ماربین در منطقه ای خوش آب و هوا در غرب اصفهان واقع شده است. شغل اکثریت ساکنان روستا، کشاورزی بر زمینهای اربابان بود و تعداد اندکی خرده مالک پراکنده نیز در روستا وجود داشت. روستای کوشک در بین دو جویبار (به زبان محلی مادی) به نام های مادی کوشک و مادی دیمیتیان قرار داشت.

خانه های روستا به سبک معماری گذشتگان و اکثرا از خشت و گل بود. محل مکتب خانه در یک کاه دان به مساحت تقریبی 50 متر مربع قرار داشت. این کاه دان جدا شده از بهاربند یکی از اهالی روستا در اختیار کل محمد قرار گرفته بود.

محصول غالب مردم کوشک گندم و جو بود و بعضا صیفی کاری نیز توسط روستاییان انجام می شد. کوچه ها خاکی و اکثر اهالی روستا فاقد سواد خواندن و نوشتن بودند و تعداد کمی از اهالی روستا سواد داشتند که اهالی آنها را ملا خطاب می کردند. کل محمد اکنون در دل خاک آرمیده وخدایش رحمت کند که با برپایی مکتب خانه، جوانان را به علم اندوزی رهنمون ساخت.
صفحات کتاب :
366
کنگره :
AC127‭/ش9‮الف‬4 1397‬
دیویی :
089/‮فا‬‬‬‬
کتابشناسی ملی :
5063051
شابک :
978-600-136-388-7‬‬‬‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه از هر در سخنی از هر پنجره نگاهی