امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,850
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب درباره طنز

ابوالفضل حری، نویسنده کتاب درباره طنز در نخستین بخش آن، علل و انگیزه های خود از نگارش «درباره طنز» را توضیح می دهد و این کار را ناشی از مطالعه مقاله ای با عنوان «شوخ طبعی در قرآن» قلمداد می کند. او با ترجمه این مقاله در سال 1991، متوجه مفاهیمی با عنوان «شوخ طبعی» می شود و تصمیم می گیرد نگاه تازه و نوینی به طنز داشته باشد و سرانجام، این کتاب آفریده می شود. کتاب درباره طنز از یک سرآغاز و پنج فصل تشکیل شده است.

در قسمت سرآغاز، در مورد اینکه چه عاملی باعث ترغیب نویسنده به تحقیق و تفحص در این موضوع شده است، صحبت می شود و پس از آن روند کار توضیح داده می شود. نگارنده کتاب در فصل اول، واژگان معرف خنده را از سه فرهنگ دهخدا، معین، عمید و فرهنگ فارسی انگلیسی حیم استخراج کرده، در ادامه سه زیر مجموعه ژانر کمدی، طنز، هجو و هزل را مورد بررسی قرار داده است.

فصل دوم، از رویکردهای زبان شناختی به مقوله طنز و شگردهای طنزپردازی بحث می کند. فصل سوم مربوط به تعریف طنز پرخاشگر و انواع این گونه طنزپردازی است. مؤلف در فصل چهارم، اصول و مبانی ترجمه شوخ طبعی و مشکلات فراروی ترجمه طنز را بررسی می کند و راهکارهایی برای حل مشکلات ترجمه ارائه می دهد. فصل پایانی کتاب، جمع بندی و نتیجه گیری از مباحث پیشین است. در خاتمه، منابع کامل درباره طنز و طنزپردازی گنجانده شده است.

گزیده کتاب درباره طنز

شوخ طبعی مهارتی کاربردی است که طیف گسترده ای از توانمندی های ارتباطی از جمله- و نه اختصاصاً- مهارت کاربرد زبان، ادا و اطوار، ارائه حرکات بصری و تسلط بر موقعیت را شامل می شود. هدف شوخ طبعی ایجاد احساسی ملموس از لذت برای مخاطب است که عمدتاً با نمایش فیزیکی از جمله حرکات لذت بخش مثل خنده همراه است. اساس شوخ طبعی، خلق یک موقعیت یا مجموعه موقعیت های غیرمنتظره و غیرمترقبه برای مخاطب است. متعارف ترین نوع موقعیت غیرمترقبه از قرن 18 ، با عنوان کلی عدم تجانس( congruity) مطرح بوده است.

 توضیح زبان شناختی نظریه بنیادی عدم تجانس در مقام تعریف شوخ طبعی به این قرار است یک بازیگر، پیام یا مطلبی محتوایی را ارائه می دهد و آن را در بطن «چارچوبی» /«موقعیتی» شناختی زمینه مند می کند. بازیگر با عمل روایت، اعمال نمایشی یا اجرا کردن، چارچوب را می سازد، سپس به ناگاه چارچوب را به کناری می نهد و چارچوب(های) شناختی اضافه تری ارائه می دهد که در مقام موقعیت مندهای محتوای اولیه برای مخاطبان نمایش داده می شود. تنش میان چارچوب بندی اولیه و نتایج ناگهانی چارچوب بندی دوباره، هیجان شادی آفرین مخاطب را در پی دارد.

صفحات کتاب :
142
کنگره :
PN6149/ط9‏‫‭ح4 1387
دیویی :
809/7
کتابشناسی ملی :
1099366
شابک :
‏‫‬‭978-964-506-433-2
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه درباره طنز