امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 27,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب امامت و جهان امروز

کتاب امامت و جهان امروز نوشته محمدحسن زورق توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. مسئله اصلی برای بشریت این است که نظام لیبرال دموکراسی امروز به بن بست «ترامپ» رسیده و نظام سلطنتی نیز محمد بن سلمان را آفریده است به نظر می رسد جهان باید برای اداره نظامات سیاسی و اجتماعی خود در فکر راه تازه ای باشد. آن راه چیست؟ کسی شک ندارد که دست نظام های لیبرال دموکراسی غرب متاسفانه به خون بسیاری از بی گناهان جهان آلوده است.


از عملکرد لیبرال دموکراسی فرانسوی در آفریقا – که یک قلم آن فقط کشتار یک میلیون الجزایری است - و لیبرال دموکراسی انگلیسی در قارّۀ آمریکا که به کاهش جمعیت مناطق تسخیر شده به طور محسوس انجامید و لیبرال دموکراسی ایالات متحده آمریکا در سراسر جهان در طول پیدایش این نظام به ویژه در قرن بیستم و سپیده دم قرن بیست و یکم که بگذریم می توانیم امروز نگاهی به اطراف کشور خودمان ایران داشته باشیم یعنی نگاهی به افغانستان، عراق، سوریه، فلسطین و یمن! ببینید چه کشتاری به عنوان دفاع از حقوق بشر و اهداءِ دموکراسی و آزادی به این مردم محروم به راه افتاده و چگونه سیل خون چهارسوی خاورمیانه را رنگین کرده است!

کمی وسیع تر اگر نگاه کنیم بوسنی را در شمال غرب خواهیم یافت که مردم آن هیچ گناهی جز این نداشتند که می خواستند آزاد باشند و میانمار را در شرق خود می بینیم که مردم آن حتی آن گناه را [گناه آزادی خواستن را] نداشتند. جامعه جهانی چشم خود را به روی جنایتکاران بست تا یک سوم مردم بوسنی قتل عام شدند و یک سوم دیگر مجروح و آواره و کمتر از یک سوّم جمعیت بوسنی باقی ماند تا بدینوسیله واقعیت وجود گرایش در بخشی از مردم اروپا نسبت به اسلام کتمان شود و جلوی ظهور مجدد اسلام در اروپای مرکزی گرفته شود و این تکرار ماجرایی بود که پیش از آن در شبه جزیره ایبری رخ داده ... در مورد نظامات سلطنتی و شبه سلطنتی از سپیده دم تاریخ تا دوران محمد بن سلمان که دیگر مگو و مپرس!

جهان با بن بست در نظام های لیبرال دموکراسی غربی و سلطنتی و شبه سلطنتی در شرق و غرب روبه رواست. آیا راهی برای برون رفت از این بن بست وجود دارد؟ ما معتقدیم راهی وجود دارد و این راه «راه امامت» است که در  کتاب  امامت و جهان امروز بدان پرداخته ایم.

با مسئله امامت در تاریخ اسلام با سه رویکرد روبه رو بوده ایم. نخستین رویکرد، رویکرد «نفی امامت» بود که ضرورتاً به نفی عدالت در اعتقاد و عمل سیاسی انجامید و بدین ترتیب اصول دین از پنج اصل توحید، نبوت، عدالت، امامت و معاد به سه اصل توحید، نبوت و معاد فروکاست و نظام امامت محمدی به دست فراموشی سپرده شد و پس از دوران خلفای راشدین نهایتاً کار به سلطنت اموی در شرق و سپس غرب و سلطنت عباسی در شرق و سلطنت سلجوقی و عثمانی و صفوی و... انجامید و کار در یک سو بدوران پهلوی منتهی شد و در سوی دیگر به دوران سعودی. امروز جهان هم از لیبرال دموکراسی غربی ناامید شده و هم می خواهد زنجیر نظامات سلطنتی را از دست و بازوی خود باز کند.

دقیقاً در این مقطع حساس از تاریخ است که انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد. دومین رویکرد، رویکرد مخالفت با انحراف از امامت و مبارزه با ستم و تلاش برای احقاق حقوق مردم و اقامه عدل بود که از مدینه تا کربلا و از کربلا تا همه آوردگاه های حق و باطل تداوم یافته است. رویکرد سوم رویکرد سکوت و تحمل وضع موجود بوده است. در این میان، مذاهب موجود در جهان اسلام نیز به سه دسته تقسیم شدند. مذهب حنبلی جانب سلطنت را گرفت و گفت باید از حاکم تبعیت کرد ولو ظالم و فاجر باشد؛ این مذهب در سیاست حرف آخرش را زد.

مذاهب حنفی و مالکی و شافعی جانب سکوت را گرفتند و رسماً از امامت حمایت نکردند هر چند ابوحنیفه به مجلس درس امام صادق می رفت و سر سازش با هارون الرشید را هم نداشت و نهایتاً در زندان هارون الرشید جان سپرد و مالک بن انس و شافعی نیز هر چند در زندان خلفا جان نسپردند ولی از رنج سیاست های آنها هم دل آسوده نداشتند و روی خوش ندیدند ولی جرئت مبارزه علنی و آشکار با آنها را نداشتند. دسته سوم مذهب تشیع است که از نظام امامت حمایت می کند. از اهل جماعت و اهل سنّت به طور کلّی که بگذریم در اهل تشیع خصوصاً، با پنج رویکرد متفاوت نسبت به امامت، امام معصوم و غیبت و انتظار روبه رو بوده ایم.

گروهی رویکردی ارتجاعی نسبت به امامت و غیبت و انتظار داشته اند. آنها منتظر امام غائب خود را می دانند ولی معتقدند برای ظهور امام غائب هیچکاری نباید بکنند مگر دعا و روی برگرداندن از گناه مردم و پای در جامه صبر کشیدن و جام سکوت را سرکشیدن و دست به سیاه و سفید نزدن. تقیّه دین آنان است ولی تقیّه منفعلانه نه تقیّه فعال گوئی به چیزی شبیه خواب زمستانی فرورفته اند. خود را منتظر ظهور امام غایب می دانند و منتظرند تا هرگاه خورشید امامت طلوع و امام غایب ظهور کرد برخیزند و شمشیر به دست بگیرند و دور سر بچرخانند و جهان را فتح کنند و خوش و خرم با سر و صورت صاف و سالم براریکه قدرت تکیه بزنند.

گروهی دیگر رویکردی نو ارتجاعی نسبت به مسئله امامت، غیبت و انتظار دارند. ولی تمام تلاششان این است که فقط با جزئی از دسیسه های استعمار مبارزه کنند بدین صورت که نشان دهند خزعبلات فلان بازیگر عرصه سیاست تا چه اندازه مزخرف است البته این هردو گروه وقتی خبر گسترش ظلم و فساد در جهان را می شنوند خوشحال می شوند چون تصوّر می کنند نهایت گسترش فساد خودبه خود منتهی به ظهور امام عادل می شود.

دسته سوم متجددین هستند. آن ها اصلاً از دین و قرآن و قیامت و معاد چشم پوشیده اند و به در و دیوار غرب چشم دوخته اند و هرچه نظریه پردازان غربی می گویند را طوطی وار تکرار می کنند و میمون وار تقلید می کنند و رسماً انکار توحید و نبوت و معاد می کنند و در نتیجه از دایره بحث ما خارج هستند. دسته چهارم نو متجددین هستند: نوع وطنی اش گاهی نمازش را می خواند، روزه اش را می گیرد، زنش چادری است، دخترش ولی نه. او به یک کشف جدید رسیده است: سکولاریسم، می گوید دین از سیاست جدا است.

مسیح و معبد باهمند و قیصر و قصر هم با هم. به تو چه که در سیاست چه می شود؟! تو نمازت را بخوان ولی اگر خواستی وارد سیاست شوی دین را ببوس و کنار بگذار. دین و سیاست چه ارتباطی به هم دارند؟! انکار امامت در تاریخ به انکار عدالت منتهی شد و انکار عدالت اینهمه جنایت در تاریخ آفریده است که می بینید و می شنوید و می خوانید و می دانید. رویکرد پنجم رویکردی است که در کتاب  امامت و جهان امروز به آن پرداخته ایم. رویکرد انتظارِ فعال، تقیة دوران ساز، تشیع مسئول علوی و تسنن خالص و ناب محمدی.

رویکرد متفکرّین انقلاب اسلامی که در رأس تمام آن ها امام خمینی قرار دارد. رویکرد احیاءِ بی کم و کاست سنت های محمدی و صبر و صدق فاطمی و فداکاری و فرهنگ علوی و ژرف اندیشی و دور اندیشی حسنی و شعور و شور و شهادت حسینی. این رویکرد محور اصلی مباحثی است که با آن ها در کتاب امامت و جهان امروز روبرو می شوید.

صفحات کتاب :
488
کنگره :
BP223
دیویی :
297/45
کتابشناسی ملی :
5838821
شابک :
978-600-03-3219-8‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه امامت و جهان امروز