امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تصویر دوریان گری

کتاب تصویر دوریان گری رمان «گوتیک» (ژانری از ادبیات که از ترکیب وحشت و مضامین عاشقانه به وجود آمده) است. اسکار فینگل اُ. فِلاهرتی ویلز وایلد، مشهور با نام هنری اسکار وایلد (۱۹۰۰- ۱۸۵۴)، شاعر، داستان نویس، نمایشنامه نویس و نویسنده داستان های کوتاه ایرلندی است.

«تصویر دوریان گری» به سبب تازگی موضوع و شاید نیز به سبب آنکه چهره خود نویسنده را منعکس می کند، شهرتی عظیم یافت. وایلد با این اثر تمثیلی قصد داشت نشان بدهد که تغییر شکلی که از هنر بر امور واقعی پدید می آید تا چه حد می تواند نیرومند و نافذ باشد.

تصویر دوریان گری، چه از حیث اصالت موضوع و چه به سبب برانگیختن کنجکاوی بیمارگونه مردم کتابخوانی که خواستند در میان زندگی سراپا فساد دوریان و زندگی وایلد مشابهتی ببینند، انعکاس زیادی یافت. سبک متصنعی که در هرصفحه رمان دیده می شود قدرت هیجان انگیزی این اثر را، که در هرحال کامل ترین و بارزترین نمونه مکتب منحط انگلستان در اواخر قرن نوزدهم است، کاهش می دهد.

این اثر نشانه واکنشی شدید و تهورآمیز در مقابل تمام عصر ملکه ویکتوریا و در مقابل اخلاق سراپا وسواس طبقه بورژوازی است که دعوی آن داشت که هنر را ابزار تعلیم و تربیت بسازد. رمان تصویر دوریان گری که غنای انشا و ابداع نویسنده در خلال آن موفقیت آمیزترین بیان خویش را پیدا می کند، به سبکی بسیار درخشان و ظریف نوشته شده است و جای وسیعی به امور موهم تناقض می دهد.

وایلد با این اثر بر آن بود که نشان بدهد هنر، که با یگانه قوت و نفوذ خویش مرزهای نیکی و بدی را نابود می کند، چه «تحول و تغیر» نیرومند و مؤثری در واقعیت پدید می آورد. وایلد در نویسندگی سبک خاصی دارد و نوشته اش سهل و ممتنع است. با اینکه سعی کرده جملات و عباراتش ساده و همه فهم باشد، درک مطالب آن آنقدرها هم آسان و پیش پا افتاده نیست.

وایلد در «تصویر دوریان گری» قهرمانان کتاب را از بین طبقات دلخواه خودش در اجتماع برگزیده و از دید آنان، حوادث و وقایع تلخ و خدعه آمیز زندگی را می نگرد و از تأثیر محیط و اجتماع بر روحیه شخصیت های کتاب خود غافل نمی ماند و روابط طبیعی غرایز را در لابلای حوادث می گنجاند و سرانجام به تمام این پدیده های مختلف شکل «هنر» می دهد.

صفحات کتاب :
303
کنگره :
‏‫‭PZ3‏‫‭/و27ت6 1388
دیویی :
‏‫‭823/8
کتابشناسی ملی :
1851929
شابک :
978-964-2575-64-4
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه تصویر دوریان گری