امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 60,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کارکرد نقد

کتاب کارکرد نقد نوشته تری ایگلتون با ترجمه سیف الله سلیمانی توسط انتشارات افراز منتشر شده است. گستره همگانی گستره ای در حیات جامعه است که افراد می توانند با یکدیگر آزادانه به بحث و تشخیص آسیب های اجتماعی بنشینند و از طریق آن بحث ها، آرای سیاسی را تحت تاثیر قرار دهند.

به چنین بحثی، بحثی عمومی گفته می شود و به عنوان بیان دیدگاه ها در باب موضوعاتی که واجد نگرانی های عمومی است تعریف می شود که اغلب، اما نه همیشه، با رویکردهای های مخالف یا متفاوت شرکت کنندگان در آن مباحث مقارن است. این اصطلاح توسط فیلسوف آلمانی یورگن هابرماس وضع شد که «گستره همگانی را همچون یک جامعه مجازی یا خیالی که لزوما در هیچ فضای قابل شناسایی وجود ندارد» تعریف می کند.

یورگن هابرماس در توصیف ظهور گستره همگانی در قرن هجدهم، اشاره می کند که قلمرو یا گستره همگانی در اصل "با اقتدار عمومی همسنگ است"، حال آنکه "گستره خصوصی، تشکیل دهنده جامعۀ مدنی در معنای دقیقتر آن است، به عبارت دیگر، قلمرو مبادله کالاها و کار اجتماعی".

در حالی که "گستره اقتدار همگانی" با دولت یا قلمرو پلیس و طبقه حاکمه یا مقامات فئودالی (کلیسا، شاهزادگان و نجیب زادگان) سروکار دارد، "گستره همگانی واقعی" به معنای سیاسی آن، در آن زمان از درون گستره خصوصی، به طور خاص، در ارتباط با فعالیت های ادبی، یعنی دنیای اَدیبان سربرآورد.ا

صفحات کتاب :
149
کنگره :
PN86‏‫‭/‮الف‬9ک2 1398
دیویی :
801/9
کتابشناسی ملی :
5627287
شابک :
978-600-326-411-3
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه کارکرد نقد