امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب سی سال سینمای دفاع مقدس

مجتبی حبیبی در کتاب سی سال سینمای دفاع مقدس (1360-1390)، به نقد و بررسی انواع فیلم های جنگی سه دهۀ اخیر می پردازد تا از ویژگی های دفاع مقدس مان آگاهی بهتری داشته باشیم.

سابقۀ جنگ به « هابیل و قابیل»، جنگ ها ی حضرت داوود بر علیه گولیات، جنگ های صدر اسلام، جنگ ها ی صلیبی، جنگ ها ی رومیان و یونانیان و جنگ های دو قرن گذشته بازمی گردد که آثار آن در تمامی کرۀ زمین تأثیر داشته است. در دو قرن اخیر تاریخ نویسی، خاطره نویسی، نقاشی، گزارش نویسی، فیلم ها ی خبری، سینمایی، مستند، داستانی و... به عنوان ابزاری برای بازگویی آنچه اتفاق افتاده است، به کار گرفته شده اند و همچنان ادامه دارند.

سینمای دفاع مقدس شامل چند حوزۀ تفکیک شده است که عبارتند از:

1- دفاع مقدس در حوزۀ سرزمینی و آزادسازی مناطق اشغالی و امنیت بخشیدن به قسمت ها یی از استان ها ی آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان که به طور مستقیم مورد یورش و تجاوز قرار گرفته بودند.

2- مناطقی از پشت مرزهای خودی که دشمن در آن جاها با موشک ها و هواپیما ها و... به جنگ شهرها، انهدام کشتی ها ی تجاری و نفتی در آب راهه ی خلیج فارس اقدام می کرد.

3- جنگ هایی که ستون پنجم دشمن برای ضربه زدن به رزمندگان اسلام تحمیل می کردند و با خراب کاری ها و بمب گذاری ها و ترور کردن ها و... به عنوان هم دستی با دشمن عمل می کردند.

در کل در سه حوزۀ یاد شده، فیلم هایی ساخته شده اند که از سه وجه مشخص و بارز برخوردارند:

1- فیلم هایی که دفاع مقدس، خلوص رزمندگان، ایثارگری ها ، حماسه ها و بر جنبه عاشورایی آن تأکید کرده اند. این فیلم ها قسمت عمده ای از تاریخ انقلاب اسلامی و سه رکن اصلی آن یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» ایران را به نسل ها ی حال و آینده منتقل می کنند. همچنین این فیلم ها پیام روشنی به ملت ها ی مسلمان انتقال می دهند که در صورت پیروی از سه رکن تجربه موفق انقلاب اسلامی ایران، به استقلال، حفظ هویت مذهبی، سرزمینی شان خواهند رسید. حفظ و ادامه روحیۀ «بسیجی» ضامنی برای استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی ایران است و فیلم ها یی که در این زمینه برجستگی دارند مرور خواهند شد.

2- فیلم هایی که با الگو های سینمای غرب به ویژه هالیود تولید شده و می شوند که در آن ها اصالت دفاع مقدس و ارکان آن مورد تردید و تشویش واقع می شوند. این فیلم ها از انواع شیوه ها ی ضد وحدت ملی و استقلال ملی- مذهبی استفاده کرده، درصدد هستند تا با القاء تردید در نسل کنونی و آینده آن ها را از گذشته ی پرافتخارشان محروم کنند. خرده گرفتن از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و اسفناک توصیف کردن عوارض جنگ تحمیلی بر روی مهاجران و... محورهایی هستند که در اینگونه فیلم ها مورد تأکید قرار می گیرند. فیلم ها ی نظیر «طبل بزرگ زیر پای چپ»، «خانه خلوت» و «پارتی» و... از این گونه اند.

3- بخش سینمای بین المللی اسلامی که ریشه در دفاع مقدس دارد، پیام رسان پیروزی های ملت مسلمان ایران به ملت های مسلمان دیگر است. در این بخش فیلم هایی چون «بازمانده»، «آتش پنهان»، «خاکستر سبز» و... مورد بررسی قرار می گیرد. این فیلم ها پاسخ روشن و دلگرم کننده برای «بیداری ملت های اسلامی» دارند و آن ها را با تجارب عینی ملت پیروز ایران آشنا می سازند.

گزیده کتاب سی سال سینمای دفاع مقدس (1360-1390) 

چشم عقاب

محصول: مؤسسه فرهنگی هنری شکوفا فیلم 1377

فیلم نامه نویسان: جعفر حسنی، محمد هادی کریمی، علی مینایی و شفیع آقا محمدیان

کارگردان: شفیع آقا محمدیان

بازیگران: فرامرز قریبیان، جمشید هاشم پور، رضا صفایی پور، جلال پیشواییان، شهلا ریاحی، آیدا تبیانیان، حشمت الله آرمیده، زهره امیری، شهرام فتحی، اتابک نادری و...

ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به اروپا از جمله چالش ها ی دائمی نیروهای انتظامی کشورمان در سال ها ی بعد از حضور آمریکا و ناتو در افغانستان است. در دوازده سال گذشته حضور ناتو و آمریکا در افغانستان، کشت و برداشت خشخاش و انواع مخدر ها ی تولید شده از آن سیر نزولی داشته و از صد در صد رشد هم فراتر رفته است. این در حالی است که به ادعای ناتو و آمریکا، یکی از مأموریت ها ی مهم شان در افغانستان، پیشگیری از کشت و ارسال آن به خارج از افغانستان بوده و به اصطلاح برای قطع درآمدهای طالبان می کوشند.

قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح و مهمات هم شامل می شود که گروه ها ی بین المللی برای پیش برد کارشان، ناگزیر از استفاده از آن ها هستند. هر چند قاچاق سلاح و مهمات در مواردی برای اهداف دیگر استعماری هم انجام می شود تا امنیت کشور ها را به خطر بیندازند تا بتوانند به اهداف مختلف خود دست یابند. در فیلم "چشم عقاب" به موضوع قاچاق سلاح و مهمات از مرزهای جنوب شرق کشورمان مطرح شده و مبارزه های پر هزینه ی نیروی انتظامی که تاکنون ده ها شهید و جانباز داده است، پرداخته شده است.

صفحات کتاب :
504
کنگره :
PN1995/9 ‭‬ ‭/ج‌9‏‫‬‭‏‫‬‭ح2 1394
دیویی :
791/43658
کتابشناسی ملی :
4077909
شابک :
978-964-374-606-3‬
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه سی سال سینمای دفاع مقدس