نظر شما چیست؟
کتاب صوتی جاناتان مرغ دریایی اثر ریچارد باخ روایت گر عزم و اراده مرغی دریایی است به نام جاناتان که نمی خواهد همچون گذشتگان زندگی کند و پا جای پای دیگران بگذارد. این داستان می تواند تلنگری باشد برای ما که آزادی را در عشق ورزیدن بیابیم و آنگونه که آرزو داریم زندگی مان را بسازیم.

جاناتان مرغ دریایی (Janathan Livingston Seagull)، کتابی است سرشار از امید. داستان پرواز و رهایی. داستان چگونه پریدن و چگونه دل کندن، داستان رها کردن و شکستن تمام عادات. یک داستان نمادین که می شود از آن اوج گرفتن را آموخت.

ریچارد باخ (Richard Bach)، خلبان زبردست آمریکایی سه کتاب درباره ی آموزش پرواز نوشته است که جاناتان مرغ دریایی معروف ترین آن هاست. این کتاب که در سال ۱۹۷۰ چاپ شده است، داستان پرنده ای است که برخلاف بقیه ی همنوعانش میل به پرواز در اوج دارد و از گروه آن ها جدا می شود و بقیه او را به عنوان یک مرغ طرد شده از خود می رانند. جاناتان اوج می گیرد و پرواز می کند و به دنبال کشف آزادی از همه ی محدودیت هایش می پرد.

برخی معتقدند این کتاب نماد نگاه به عرفان شرقی است. نشانی برای گذشتن از محدودیت های زمینی و صعود به سمت اوج آزادی و حقیقت وجود. جاناتان، نماد آزادی و رهایی از بند همه ی چیزهایی است که به عنوان یک عامل محدود کننده مشخص شده اند. جاناتان، قدرت وجودی خودش را کشف می کند و وقتی به شناخت کامل توانایی های خودش می رسد بقیه ی مرغان را به شناختن همه ی این توانایی ها تشویق می کند و به عنوان مربی، آن ها را برای پریدن در اوج آموزش می دهد.

تلفیق شور و احساس با شعور و اراده از ویژگی لحن اجرای این اثر می باشد. موسیقی نیز به فراخور همین حال و احوال گوینده را همراهی می کند.

ریچارد باخ خلبان و نویسنده آمریکایی است. مشهور ترین اثر باخ کتاب جاناتان مرغ دریایی است که بارها در ایران ترجمه و باز نشر شده است.

از آثاری که به زبان فارسی ترجمه شده می توان به کتاب هایی از قبیل: جاناتان مرغ دریایی (آذرپاد)، پندار، یگانه، گریز از سرزمین امن، هدیه پرواز و فراسوی ذهنم اشاره کرد که در بیشتر آن ها، نویسنده به وسیله احساس پرواز در متن های خود با خواننده ارتباط خوبی برقرار می کند و در مورد شناخت خود، انتخاب و اختیار و در نهایت حقیقت زندگی بحث می کند.

جملات برگزیده کتاب صوتی جاناتان مرغ دریایی:

- زندگی من یک زندگی آزاد است، اما برخی اوقات احساس تنهایی در آن رشد می کند.
- چرا دشوارترین کار در جهان این است که پرنده ای را متقاعد کنی که آزاد است؟
- برای بسیاری از مرغان، تنها خوردن غذا مهم است و پرواز اهمیتی ندارد.
- آنچه را که بیش از هر چیز به یادگیریش نیازمندی بهتر تدریس می کنی.
- بهشت مکان نیست، زمان هم نیست. بهشت رسیدن به کمال است.
- ما آزادیم به هر کجا که مایلیم برویم و آنچه که هستیم باشیم.
صفحات کتاب :
180
کنگره :
PIR۸۳۴۱‭‬ ‭/‮الف‬۳۴۵‏‫‬‮‭ج۲ ۱۳۹۵
دیویی :
۸‮فا‬۱/۶۲
کتابشناسی ملی :
4207493
شابک :
978-600-94536-8-9
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه جاناتان مرغ دریایی