امتیاز
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟
این کتاب جلد اول کتاب سیاره شناسی است که در آن کائنات بعنوان مجموعه جهان ها نام گذاری شده است. سیاره شناسی (planetology) علم مطالعه سیارات است. در جلد اول این کتاب کیهان شناسی و نظریات متداول در این علم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است تا بعنوان مقدمه ای باشد برای ورود خواننده به جلد دوم کتاب که تحت عنوان زمین شناسی سیاره ای-Planetary geology منتشر خواهد شد.

برای همه ما این سوالات مطرح شده است که جهان چیست و چگونه تشکیل شده و سرانجام آن چه خواهد شد که در این جلد از کتاب تلاش شده به آنها جواب داده شود. در اینجا تلاش شده تا با معرفی علم و روش علمی به تلاش بشریت در جواب به این سوالات از عصر باستان تا رنسانس و عهد حاضر نگاهی انداخته شود.

تلاش انسان برای درک ماهیت ماده و انرژی نیرو و همینطور تلاش او برای دستیابی به رمز پیدایش آتش جاودان در خورشید نمونه هایی از این تلاش بی وقفه بوده که تحت عنوان فیزیک یا فلسفه طبیعت می شناسیم. مطرح شدن ایده های نوینی همانند اصل عدم قطعیت و نسبیت در قرن بیستم باعث ایجاد یک دگرگوونی بنیادین در انسان در رابطه با مفاهیمی همانند زمان شده است و اینکه با کشف سیاه چاله ها که حتی نور نیز امکان گریز از آن را ندارد، انسان به درک شرایط بحرانی اولیه جهان نزدیکتر می شود.

بعلاوه در این کتاب مفهوم آگاهی و هوشمندی، تفاوت مابین حقیقت و واقعیت و همینطور مطالبی همانند هویت سازمانی و یا امکان ایجاد یک جهان نامتناهی از اجزای متناهی مورد بحث قرار گرفته است. در بخشهایی از این کتاب با بررسی مفاهیم انتزاعی و سرگرم کننده همانند سفر در زمان و یا اعداد فیبوناتچی تلاش شده تا برای خواننده مطالعه آن جذاب و سرگرم کننده شود.

بدیهی است که در این کتاب امکان جوابگویی به تمام سوالات و بررسی تمام مسائل کیهان شناسی وجود نداشته است. در خاتمه از دوستانی همانند پرهام آژیر گل تپه تشکر می کنم که در مواردی با راهنمایی های خود من را در پربار کردن این کتاب کمک کرده اند.
همایون محمدی ها