امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 42,000
نظر شما چیست؟
برای اولین بار در سال 1385 با نظریۀ یادگیری ارتباط گرایی و اندیشه های جورج زیمنس در باب دانش و یادگیری آشنا شدم. نوگرایی، ساختارشکنی و نیز نیاز جوامع امروزی - و به طور ویژه نظام های آموزشی - به این گونه نظریه پردازی ها، نگارنده این سطور را برآن داشت تا رسالۀ دکتری خود را در دانشگاه تربیت مدرس به ارتباط گرایی و دانش ارتباطی اختصاص دهد. حاصل این علاقمندی و پژوهش، علاوه بر چندین مقالۀ علمی-پژوهشی، تألیف یک کتاب با عنوان "نظریه و عمل رسانه های آموزشی در عصر دیجیتال" است که از سوی انتشارات سمت به چاپ رسیده است (1391).

زیمنس استاد پرکار دانشگاه منیتوبای کاناداست که ایده ها و نظریه های او در بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی دنیا مورد توجه قرار گرفته است. او علاوه بر نظریۀ ارتباط گرایی، دارای آثار متعددی در زمینۀ فناوری های یادگیری، زیست بوم یادگیری، شبکه های یادگیری، و به طور خلاصه آموزش و یادگیری در عصر دیجیتال است. کتاب پیش رو یکی از کتاب های مهم و معروف او در باب دانش و یادگیری است. ان شا الله که این کتاب بتواند برای علاقمندان به یادگیری و آموزش مفید واقع شود. در انتها لازم می دانم که دربارۀ شیوه سازماندهی محتوای کتاب دو نکته را یادآور شوم:

چرا جامعه ما همانند گذشته است؟ مدارس، دولت، نهادهای مذهبی و رسانه های ما اگرچه پیچیده تر شده اند، اما همان ساختار و شکل کلی خود را حفظ کرده اند. ساختار امروزی کلاس درس، بدون احتساب رایانه یا فراتاب (پروژکتور) آل.سی.دی، تقریباً همانی است که قبلاً بود- معلم جلوی کلاس می ایستد و دانش آموزان در ردیف هایی در مقابل او می نشینند. فرایندهای تجاری ما نیز مبتنی بر نظریه ها و دیدگاه های یک قرن قبل است (با برخی اصلاحات دوره ای که از جانب متفکرانی چون دراکر (2) ارائه می شود). در اصل ما هویت فیزیکی خود را به فضاها و ساختارهای برخط وارد کرده ایم (بدون آنکه آن را تبدیل کنیم).

هدف این کتاب به چالش کشاندن [مفهوم] دانش است؛ نمی خواهد تعریفی از آن به دست دهد، بلکه می خواهد راهی پدید آورد برای دیدن گرایش هایی که امروزه در جهان به وجود می آیند. به خاطر تغییراتی که در زمینه و ویژگی های دانش رخ داده است، تعاریف سنتی دیگر جوابگو نخواهند بود. زبان، معانی متفاوتی را برای افراد مختلف ارائه می کند. معنایی که از تعریفی واحد پدید می آید نمی تواند نماینده کل دانش باشد.
صفحات کتاب :
240
کنگره :
‏‫‭‭AZ۱۰۱‏‫‭/س۹۶د۲ ۱۳۹۲
دیویی :
‏‫‭۰۰۱/۲
کتابشناسی ملی :
3206268
شابک :
978-600-309-043-9
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه دانش و یادگیری