نظر شما چیست؟
«هربرت مارکوزه»، «برینگتون مور» و «رابرت پل ولف» نویسندگان این کتاب که یکی فیلسوف آنارشیست، یکی جامعه شناس تاریخی و دیگری فیلسوف چپ نو هستند به اتفاق هم کتابی فلسفی-سیاسی، با موضوع تساهل در جامعه معاصر تالیف کردند.

آن ها در کتاب «نقد تساهل محض» سوالاتی مطرح می کنند که طی آن ها تساهل موجود در نظام های دمکراتیک کنونی را به چالش می کشند.

در سیاست نظری و عملی معاصر، تساهل به مثابه یکی از مفاهیم فلسفهٔ سیاسی مدرن، خصوصاً در سنت لیبرال، اهمیتی اساسی دارد، اما این مفهوم و حدود و ثغور آن همواره محل مناقشه بوده است. مناظره در باب تساهل در حال حاضر نیز موضوعیت بسیاری دارد. مثلاً سؤالات زیر در حوزهٔ عمومی و در میان متخصصان مطرح است: آیا می توان در قبال نئونازی ها و داعشی ها تساهل به خرج داد؟ آیا این گزارهٔ عامیانه که «هر عقیده ای باید محترم شمرده شود» به آزادی به مثابه ستون اصلی اندیشهٔ مدرن خدمت می کند یا علیه آن عمل می کند؟ آیا تساهلی که در جهان معاصر تبلیغ می شود، رهایی بخش است یا سرکوبگر؟

سه متفکر برجستهٔ معاصر در کتاب نقد تساهل محض، مفهوم تساهل را به تفصیل و با عمقی کم نظیر به بحث گذاشته اند. نویسندگان فقط بررسی مفهومی نمی کنند، بلکه مفهوم مذکور را در بافتار تاریخی غرب دربارهٔ مفاهیم سکولاریسم، پلورالیسم و رهایی و نیز نیروهای اجتماعی و مذهبی مختلف مطالعه می کنند.
صفحات کتاب :
113
کنگره :
BJ1431‏‫‭/و8ن7 1396
دیویی :
179/9
کتابشناسی ملی :
4664693
شابک :
978-600-7683-83-5
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه نقد تساهل محض