امتیاز
5 / 3.0
خرید آوا کتاب
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
75,000
9%
ت 68,250
نظر شما چیست؟

کتاب ترس و لرز نوشته‎ ی نویسنده ‎ی مشهور ایرانی غلامحسین ساعدی، شامل شش داستان کوتاه است که در تمام این قصه‎ ها شخصیت‎ های داستانی مشترک هستند، اما در هر قصه ماجرای متفاوتی رقم می‎ خورد. داستان ها در فضای روستایی از سواحل جنوبی ایران روایت می شوند.

معرفی کتاب ترس و لرز

مجموعۀ داستانی ترس و لرز، شامل داستان هایی با اتفاقات جالب و انسان هایی با آگاهی کم است که این بار در ساحل دریا زندگی می کنند و در هر قصه حادثه ای از دریا قدم به آبادیشان می گذارد. با خواندن این اثر، می توان با آداب و رسوم، فرهنگ، عقاید و روحیۀ مردم آن دیار آشنا شد. همان طور که از نام داستان برمی آید، محتوای آن سراسر وحشت، ترس، بیماری و فقر است.

رواج خرافات در بین مردم در سراسر داستان مشاهده می شود. در واقع، تصویری که ساعدی از مردمان جنوب می آفریند، تصویر مردمانی ساده دل و در عین حال قانع و مهمان نواز است اما در عین حال در موقعیت های مختلف، زمینه برای بروز اخلاقیات منفی شخصیت ها فراهم می آید.

خلاصه کتاب ترس و لرز

داستان اول درباره ی یکی از اهالی است که متوجه می شود یک غریبه وارد یکی از اتاق های خانه اش شده است. او از این امر دچار هراس می شود و او را موجودی شیطانی می پندارد که آمده و او را گرفتار خودش کرده است. پیش اهالی روستا می رود و از گرفتار شدنش می گوید و همه حرف و هراس او را درک می کنند و به دنبال راه نجاتی برای هم ولایتی خودشان می گردند...

داستان دوم درباره ی غریبه ای است که وارد روستا می شود. این غریبه با ادعای داشتن سواد و پول، اعتماد روستاییان را جلب می کند و ظرف یکی دو روز یکی از زنان روستا را عقد می کند و بعد از دو روز می رود و زنی باردار از خود به جا می گذارد و...

داستان سوم درباره ی زن یکی از اهالی است که بعد از زایمانی ناموفق دچار بیماری شده است. او را با قایق به روستایی دیگر و به نزد یک حکیم می برند و...

داستان چهارم درباره ی دو تن از اهالی است که بچه ای را در ساحل می بینند و با خود به روستا می آورند. بچه ای که عجیب و غریب به نظر می رسد و ترس مردم را بر می انگیزد و همه به دنبال خلاص شدن از دستش هستند...

داستان پنجم درباره ی اهالی است که به صورت مشترک یک لنج خریده اند تا در اقتصاد روستا گشایشی ایجاد کنند. در اولین سفر که شماری از شخصیت های اصلی روستا هم سوار لنج هستند وارد محیطی ناشناخته و ترسناک می شوند...

داستان ششم درباره ی یک کشتی غریبه است که وارد ساحل می شود و همه دچار ترس می شوند. غریبه ها وارد ساحل می شوند و جلوی خانه شخصیت اصلی داستان اول چادر می زنند و بساط غذای مفصلی را می چینند. اهالی همیشه گرسنه روستا به نظاره می آیند و کم کم ترسشان می ریزد. غریبه ها به آن ها غذا می دهند. این غذا دادن ها ادامه پیدا می کند و مردم دیگر برای ماهیگیری به دریا نمی روند و... .

درباره نویسنده کتاب ترس و لرز

غلامحسین ساعدی معروف با نام مستعار گوهر مراد، نویسنده و پزشک ایرانی بود. ساعدی نمایشنامه نیز می نوشت و از نامدارترین نمایشنامه نویسان زبان فارسی در روزگار خود به شمار می رفت. غلامحسین ساعدی از زمرۀ نویسندگانی است که شیوۀ داستان نویسی اقلیمی یا بومی را تجربه کرده و خوب از عهده آن برآمده است. این نویسندۀ برجسته، با سفر به مناطق مختلف حاشیه ای کشور از جمله جنوب ایران، توانست آثاری ارزشمند در ردیف ادبیات اقلیمی از خود به یادگار گذارد.

آثار غلامحسین ساعدی دستمایه ی برخی از بهترین فیلم های بلند سینمای ایران قرار گرفته است، که از جمله ی آن ها می توان فیلم های "گاو" (ساخته ی داریوش مهرجویی، 1348)، "آرامش در حضور دیگران" (ساخته ی ناصر تقوایی، 1349) و "دایره ی مینا" (ساخته ی داریوش مهرجویی، 1353) را نام برد. ساعدی در آذر 1364 در شهر پاریس دار فانی را وداع گفت.

دانلود کتاب ترس و لرز

در فراکتاب کتاب صوتی ترس و لرز عرضه شده است و شما می‌توانید آن را در فقط نرم افزار فراکتاب دانلود کنید. جهت آشنایی با کتاب می توانید برای مدت حدود ده دقیقه کتاب را در نرم افزار رایگان مرور کنید. کتاب ترس و لرز pdf در فراکتاب عرضه نشده است.

برشی از متن کتاب ترس و لرز

آفتاب وسط روز بود که سالم احمد از خواب بیدار شد. هوا دم کرده بود و عوض خنکی اول صبح، گرمای شدیدی از سوراخی سقفِ بادگیر به داخل اتاق می‌ریخت. سالم احمد بلند شد و لنگوته‌اش را از کنار دیوار برداشت و دور سر پیچید و رفت توی تن‌شوری و سطل‌ها را برداشت و آمد روی ایوان. 

چند لحظه‌ای منتظر شد تا به روشنایی تند ظهر عادت کند و بعد سطل‌ها را زمین گذاشت و دوچرخه‌اش را که به درخت کنار تکیه داده بود، آورد توی سایه. طناب پشت بند دوچرخه را باز کرد و سطل‌ها را به ترک دوچرخه بست و کفش‌های چوبی‌اش را پوشید و در حالی که دوچرخه را با دست راه می‌برد، از حاشیه ایوان به طرف بیرون راه افتاد. همین طور که می‌رفت نیم تنه‌ دوچرخه و پاهای خودش را در شیشه‌های تاریک اتاق‌های زمستانی تماشا می‌کرد.

خرید کتاب ترس و لرز

در فراکتاب علاوه بر نسخه صوتی این کتاب خرید نسخه چاپی با تخفیف ویژه در دسترس شماست.

مشخصات رمان ترس و لرز در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: نگاه
نویسنده: غلامحسین ساعدی
گوینده: مژده لواسانی
تعداد صفحه: 198
موضوع: رمان ایرانی
قالب: صوتی و چاپی با تخفیف ویژه

 

شابک :
9789643514211
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
198
کنگره :
PIR8082‏‫‬‭/ت4 1386
دیویی :
8فا 3/62
کتابشناسی ملی :
1117900

کتاب های مشابه ترس و لرز