نظر دیگران

نظر شما چیست؟
کتاب صوتی دو ولگرد اثر نویسنده و شاعر ایرلندی جیمز جویس، دربردارنده چهار داستان کوتاه است که به روایت برشی از زندگی های شکست خورده می پردازد. یک مرگ کم اهمیت، یک دزدی، نقشه ای یأس آور و رویای شکست خورده ادبی.

در کتاب صوتی دو ولگرد (Two Gallants) هر داستان نمایی کامل و بی نهایت رهایی بخش از شهر و تجربیات انسان ها را به تصویر می کشند. داستان دو ولگرد، داستان دو فرد ولگرد و زن باره است که یکی از آن ها با پیشخدمت یکی از خانه های اعیانی شهر آشنا شده و اکنون این دو نقشه ای پی ریزی کرده اند تا بتوانند پولی را از این دختر بگیرند و درنهایت رهایش کنند.

جیمز آگوستین آلویسیوس جویس (James Joyce) نویسنده ایرلندی که گروهی رمان اولیس وی را بزرگ ترین رمان سده بیستم خوانده اند. اولین اثر او دوبلینی ها مجموعه داستان های کوتاهی است درباره دوبلین و مردمش که گاهی آن را داستانی بلند و با درون مایه ای یگانه تلقی می کنند. او همراه ویرجینیا وولف از اولین کسانی بودند که به شیوهٔ جریان سیال ذهن می نوشتند. وی به ۱۳ زبان آشنایی داشت و دست کم به ایتالیایی و فرانسه مسلط بود.

در قسمتی از کتاب صوتی دو ولگرد می شنویم:

دیروقت خوابم برد. با وجود این که از دست کاتر که مرا بچه خطاب کرده بود عصبانی بودم اما در ذهنم به تفسیر حرف های ناتمامش پرداختم. در تاریکی اتاقم تصور کردم که بار دیگر چهره سیاه و سنگین مرد افلیج را دیدم. پتو را بر سرم کشیدم و تلاش کردم به کریسمس فکر کنم. اما صورت سیاه همچنان تعقیبم می کرد. زمزمه می کرد و متوجه شدم که می خواهد چیزی را اعتراف کند.

احساس کردم که روحم در حال فرو رفتن در جایی مطبوع و در عین حال شرارت بار است و در آنجا هم آن صورت به انتظار من بود. آن صورت با صدایی زیر شروع به اعتراف برای من کرد و شگفت زده بودم که چرا مدام لبخند می زند و چرا این قدر لب هایش از آب دهانش خیس می شود. اما بعد یادم آمد که او از فلج مرده است و انگاری بخواهم گناهش را عفو کنم،من هم لبخند نحیفی بر لب نشاندم.
صفحات کتاب :
96
کنگره :
PZ3‏‫‬‮‭‏‫‬‮‭/ج92د93 1393
دیویی :
‏‫‬‭823/912
کتابشناسی ملی :
3659666
شابک :
978-600-7339-32-9
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه دو ولگرد