کتاب نظام نامه حرب pdf

یکصد و ده فرمان آیت الله بلادی بوشهری برای مبارزان تنگستانی در جنگ جهانی اول

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 3,250
نظر شما چیست؟
این کتاب که برای نخستین بار در اواخر سال ۱۳۹۴ منتشر شد، در برگیرنده یکصد و ده فرمان آیت الله بلادی بوشهری به مبارزان تنگستان در دوران جنگ جهانی اول است که بر مبنای آن نظام نامه و شیوه مقابله با دشمن در ایام جنگ شرح داده شده است.

در این کتاب مقدمه ای درباره متن و شخصیت آیت الله بلادی به همراه زندگی نامه مفصل وی به انضمام چند عکس و سند و نیز متن این نظام نامه قرار گرفته شده است. متن این نظام نامه شامل موضوعات متنوعی مانند نوع رفتار فرمانده با سربازان و خوراک آن ها تا شکل تصویر برداری از صحنه نبرد و گزارش نویسی از آن است.

مرتضی سرهنگی پیش از این درباره این اثر به مهر گفته بود: در سال ۱۳۷۳ و همزمان با هشتادمین سالگرد شهادت رییس علی دلواری، کتابی با عنوان «لوایح و سوانح» در بوشهر به کوشش سید قاسم یاحسینی منتشر می شود که در آن یادداشت ها و مقالاتی درباره شخصیت آیت الله بلادی نیز درج می شود. در همان زمان نوه ایشان متن این نظام نامه را به ستاد بزرگداشت داده بود و آن ها نیز در قالب همان کتاب این متن را چاپ می کنند.

با توجه به حجم و تنوع موضوعات کتاب این متن تقریبا در کتاب گم شده بود. من با اطلاع آقای یاحسینی، این متن را از کتاب استخراج و با ساختاری تازه در قالب یک کتاب درآوردم.

به گفته سرهنگی در دوران جنگ اول جهانی، جنوب ایران به تسخیر انگلستان در می آید و البته در این میان مبارزان مردمی نیز با اشغالگران به ستیز بر می خیزند. در میان آن ها روحانی برجسته ای به نام سید عبدالله بلادی بوشهری نیز حضور داشت که به مبارزه با استعمارگران مشغول بود.

منتهی پس از مدتی مبارزان از بیم جان ایشان، وی را به شیراز منتقل می کنند و پس از مدتی نیز به وی نامه ای می نویسند مبنی بر اینکه برای ما آئین نامه و شیوه نامه جنگیدن با بیگانه را تدوین کن. مرحوم بلادی نیز بر مبنای قرآن کریم و نهج البلاغه ۱۱۰ فرمان نظامی برای مبارزان می نویسد که مبنای همه آن ها آئین و شیوه مبارزه است.
صفحات کتاب :
36
کنگره :
BP55/3 ‭/ب8‏‫‬‭س9 1394
دیویی :
‏‫‬‭297/998
کتابشناسی ملی :
4016233
شابک :
978-600-03-0205-4
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه نظام نامه حرب