امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,850
نظر شما چیست؟
متن سخنرانی معروف سید احمد خاتمی در اجلاس خبرگان که همانند سایر آثار این پژوهشگر دینی، آموزنده و پربار است. نویسنده در مقدمه کتاب می نویسد: «علاوه برمطالعات قبلی، برای این سخنرانی حدود چهل ساعت مطالعه نمودم و با چهار تن از مراجع تقلید، هیئت رئیسه محترم خبرگان و برخی اعضای خبرگان مشورت کردم.» کتابی مفید در جهت آسیب شناسی عزاداری و تریبون های مذهبی.

این کتاب با یک پیش گفتار از سوی اداره کل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی، معاونت امور فرهنگی و تبلیغ و مقدمه ای از نویسنده در سه بخش تدوین شده است. جایگاه مراسم عزاداری، آسیب ها، آسیب های محتوایی و آسیب های شکلی و راهکارها، از اهم مطالب این کتاب است. کتاب حاضر متن سخنرانی نویسنده درباره آسیب های عزاداری و آفت زدایی از آن است.

پس از طرح مسئله آسیب شناسی و آفت زدایی از مراسم عزاداری از سوی نویسنده در اجلاسیه اخیر مجلس خبرگان رهبری و اشاره رهبر انقلاب به آن، که از سوی صاحب نظران و گروههای مختلف سیاسی مورد توجه قرار گرفت و اظهار نظرهای متفاوتی درباره علل و انگیزه های طرح این مسئله در شرایط کنونی، به وجود آمد. نویسنده در مقدمه درباره این متن می نویسد این سخنرانی به پیشنهاد کمیسیون سیاسی اجتماعی مجلس خبرگان و تصویب هیئت رئیسه آن مجلس ایراد شده است. علاوه بر مطالعات قبلی، برای این سخنرانی حدود چهل ساعت مطالعه نمودم. با چهار تن از مراجع تقلید، هیئت رئیسه محترم خبرگان، برخی اعضای خبرگان مشورت شده است. هیئت رئیسه خبرگان رهبری این سخنرانی را غیرمحرمانه اعلام کرده و دستور انتشار آن را داده است.

وی این مباحث را گام اول در سیر آسیب شناسی عزاداری می داند که باید تکمیل شود که به صورت عام اداء شده و شامل سایر مراسم عزاداری و مراسم جشن نیز می شود. وی این متن را علیه مداحان نمی داند بلکه به صورت عام بوده، البته حساب مداحان مخلص و ارزشی را از غیر آن ها جدا کرده است و ستایش آن را نیز عام می داند. وی متذکر می شود که مداحان مخلص ارزشی از این آسیب ها رنج برده و به شدت از حضور نااهلان در این کسوت محترم ناراحت اند.

وی خاطرنشان می کند که محافل و مجالس دینی تریبون های گسترده مذهبی است که باید هر روز بیش از گذشته با نشاط تر و با کیفیت بالاتر برگزار گردد و به خصوص مراسمی که مربوط به اهل بیت (ع) است چه عزاداری ها و چه شادی ها. نباید اصل عزاداری زیر سؤال برود، بلکه آسیب ها باید جدی گرفته شود و کمک شود تا آسیب زدایی شده و این مجالس نورانی هر چه با برکت تر و درخشنده تر برگزار شود.
کنگره :
BP260‏‫‬‮‭/خ2چ8 1391
دیویی :
297/74
کتابشناسی ملی :
2741794
شابک :
978-600-175-351-0‬
سال نشر :
1391
صفحات کتاب :
48

کتاب های مشابه چکامه هایی در شیوه های عزاداری