امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 11,000
نظر شما چیست؟
در کتاب نبرد هوایی، به تالیف ناصر جنانی و سعید سلیمی، بر روی جنبه های رزمایش عملیاتی و راهبردی نبرد هوایی در صحنه عملیات و عملیات های جهانی تمرکز می شود و تنها به عملیات های نظامی غیر جنگی نمی پردازد اما راهنمایی های تعلیمی آن می تواند هر کجا مناسب باشد به عملیات های نظامی غیر جنگی بپردازد.

کتاب نبرد هوایی (Air Warfare Air Force) به عنوان سند رهنامه نیروی هوایی، برای تمامی کارکنان نیروی هوایی نظامی و شهری (شامل واحدها و اعضای فرماندهی نیروی احتیاط نیروی هوایی و گارد ملی هوایی) قابل اجرا است. رهنامه این سند معتبر و موثق است اما یک دستورالعمل نیست.

بنابر این فرماندهان نه تنها باید محتوای آن را در نظر بگیرند بلکه باید موقعیت های خاص را در هنگام انجام مأموریت مد نظر قرار دهند. این سند از درک اساسی یک فرمانده تنها که مسئولیت طراحی و اجرای نبرد هوافضا در صحنه عملیات را دارد پشتیبانی می کند. این فرمانده تنها در رهنامه ستاد مشترک به عنوان فرمانده یگان هوایی نیروی (ستاد) مشترک رمزگذاری شده است.

به علاوه، در کتاب نبرد هوایی تنها به مبحث ترابری هوایی پرداخته نمی شود، اما قسمت های زیادی از آن به ترابری هوایی به عنوان بخشی از یک عملیات هوایی کامل می پردازد. سایر سندهای رهنامه راهنمایی های ویژه ای در مورد عملیات های نظامی غیر جنگی و عملیات های ترابری هوایی ارائه می دهند.

امروزه توان هوافضا برای موفقیت در میدان جنگ نوین امری ضروری است. سند رهنامه 1-2 نیروی هوایی با نام نبرد هوایی مبنایی را برای درک، طراحی و اجرای نبرد هوایی فراهم می آورد. چرا که امروزه توان هوافضا برای موفقیت در میدان جنگ نوین امری ضروری است. عملیات طوفان صحرا (DESERT STORM) در سال 1999 این مفهوم را به اثبات رساند که در یک عملیات جنگی استفاده همزمان از توان هوافضا بر علیه مراکز ثقل عملیاتی و راهبردی عملا نیروهای نظامی متخاصم را از کار می اندازد.

از زمانی که برادران رایت برای اولین بار در کیتی هاوک (kitty Hawk) پرواز کردند، هواپیما به عنوان یک ابزار نظامی و توان ملی شکل گرفت. امروزه توان هوافضا برای موفقیت در میدان جنگ نوین امری ضروری است. در بسیاری از موارد این توان مفیدترین شکل توان نظامی، توان نظامی برگزیده، یا هر دو خواهد بود. پیشرفت های آینده در زمینه حرکت به صورت پنهانی، دقت و کشندگی، توان هوافضا را به صورت فزاینده ای در تمام صحنه های عملیات و تمام سطوح نبرد در عملیات های مختلف مؤثرتر خواهد کرد. کارکنان نیروی هوایی نه تنها باید توان هوافضا را درک نمایند بلکه باید بتوانند اصول نبرد هوایی را بیان کنند.

عملیات طوفان صحرا (DESERT STORM) در سال 1999 این مفهوم را به اثبات رساند که در یک عملیات جنگی استفاده همزمان از توان هوافضا بر علیه مراکز ثقل عملیاتی و راهبردی عملا نیروهای نظامی متخاصم را از کار می اندازد. توان هوافضا به عنوان یک شکل برجسته از قوای نظامی شکل گرفت. در درجه اول این توان بسیار تعیین کننده بود چرا که با کمترین میزان تلفات برای نیروهای خودی دشمن را در تمامی سطوح جنگ فلجمی کرد. نبرد هوایی با استفاده از توان هوافضا و طرح عملیات های هوایی (ستاد) مشترک همچنان ابزاری ضروری و فراگیر در عملیات های نظامی آینده خواهد بود.

سند رهنامه 1-2 نیروی هوایی با نام نبرد هوایی مبنایی را برای درک، طراحی و اجرای نبرد هوایی فراهم می آورد. نیروی هوایی ایالات متحده واژه هوافضا را برای توصیف محیطی که درون آن نیروهایش عملیات می کنند برگزیده است و این واژه را برای مفاهیم وسیع و ماندگار به کار برده است که در تمامی محیط ها به کار می روند. دو واژه مجزای هوا و فضا زمانی که به توصیف وظایف، مأموریت ها، و خط مشی های ویژه ای می پردازند که صرفا در محیط هوا یا فضا به کار می روند همچنان مورد استفاده قرار می گیرند.

سند رهنامه نیروی هوایی دستورالعمل خط مشی 13-10 نیروی هوایی در مورد رهنامه هوا و فضا را تکمیل می کند. همچنین سند رهنامه 1-2 نیروی هوایی رهنامه عملیاتی برای نبرد هوایی را معین می کند. این سند راهنمایی های اولیه برای اجرای عملیات های هوایی به عنوان بخشی از نبرد هوافضا را فراهم می کند. این رهنامه به ویژه شامل اعتقادات و اصولی است که سازماندهی، فرماندهی و کنترل، استخدام و حمایت از نیروهای هوایی در اجرای عملیات های زمان جنگ را هدایت می کند.

روابط بین اهداف، نیروها، محیط ها و اقداماتی که قابلیت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده را افزایش می دهد در این سند بررسی می شود. این رهنامه بر روی ترتیب رویدادها و کاربرد نیروها و منابعی تمرکز می کند که باعث تضمین توان هوافضا برای مشارکت مفید در اهداف ملی و نظامی است. اهمیت روابط فرماندهی، اطلاعات، فضا، پشتیبانی و سایر موارد مؤثر در طراحی و اجرای نبرد هوایی در کتاب نبرد هوایی ایالات متحده، بررسی می شود.

توان هوایی هم به عنوان عامل بازدارنده جنگ و هم در صورت بروز جنگ به عنوان نیروی ویران کننده برای نابودی توانایی دشمن و تضعیف کامل اراده او برای برپایی جنگ نقش برجسته ای دارد.
صفحات کتاب :
80
کنگره :
‏‫‬‮‭UG633‏‫‬‮‭/ن2 1395
دیویی :
‏‫‬‮‭358/400973
کتابشناسی ملی :
4280394
شابک :
‭978-600-8415-22-0
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه نبرد هوایی