نظر شما چیست؟
تبعیض نژادی یکی از بغرنج ترین مسائل بشری و در عین حال تأثیرگذارترین آن ها به حساب می آید که نقش بسیار مهمی در تکامل برخی از مفاهیم از جمله مفهوم آزادی ایفا کرده است. ویلیام ادوارد برهارت دوبوا در کتاب طلوع آزادی، در پی یافتن پاسخ این سوال ها، در پی شناختن نسل خود و بازنگری جامعه آمریکا، این بار از این نگاه، است. او بسیار دقیق و با شواهد کاملاً عینی و ملموس به بررسی معضل سیاه پوستان می پردازد و به قضاوت های کلی پشت میزی اصلاً اعتقادی ندارد.

مبارزاتی که برای احراز آزادی و رهایی از تبعیض و عواقب اجتماعی آن شکل گرفت تأثیر شگرفی نیز بر زندگی و نوع نگرش تبعیض شوندگان گذاشت. طبعا درک چنین نگرشی برای آن هایی که خارج از این دایره قرار دارند متفاوت خواهد بود. ما در این باره کمابیش مطالبی خوانده ایم؛ راجع به رنج ها و دردها و حسرت شان برای آزادی بسیار شنیده ایم و در بهترین حالت، آرزویمان رسیدن آن ها به حق و حقوق اجتماعی و در نهایت آزادی انسانی بوده است.

اما نفس آزادی؛ آیا به آن فکر کرده ایم؟ اینکه آزادی برای یک برده، این پست ترین انسان، چه معنا و چه نتیجه ای می تواند داشته باشد؟ واقعاً آزادی در بدو ورود به سده بیستم تاریخ تمدن بشری یعنی برده نبودن! چگونه این برده می خواهد در کنار کسی که تا دیروز ارباب او بوده و امروز نیست زندگی کند؟

و از طرفی با آثار و سنت های چندین نسل بردگی چگونه کنار خواهد آمد؟ دوبوا در کتاب طلوع آزادی (Of The Down Of The Freedom) برای قضاوت عادلانه، اعضای این جامعه بزرگ را که همگی انسان هستند، از نزدیک ملاقات کرده و جز آنچه با چشم خود دیده و از زبان آن ها شنیده چیزی را ملاک قرار نداده است.

ویلیام ادوارد برهارت (دابلیو، ای، بی) دوبوآ (William Edward Burghardt Du Bois) در سال 1868 در گریت برینگتون ماساچوست به دنیا آمد. شاید نام او به شهرت نام هایی چون مارتین لوترکینگ و فردریک داگلاس نباشد، اما بی شک از شاخص ترین رهبران تاریخ سیاه پوستان و جنبش های مدنی آمریکا است. دغدغه اصلی او رفع تبعیض از سیاه پوستان و احراز حق تحصیل برای آن ها بود. همچنین نوشته هایی در قدرشناسی از فرهنگ و سنن سیاه پوستان دارد.

در تمام طول تاریخ بعضی از کتاب ها جهان را تغییر دادند و شیوه نگاه ما به خودمان و دیگران را دگرگون کردند. آن ها به مباحث، اختلافات عقاید، جنگ ها و انقلاب ها الهام بخشیده اند. آن ها زندگی های بسیاری را ساخته اند و یا تباه کرده اند. حالا نشر روزگار نو برای شما کارهای متفکران بزرگ، پیشگامان، اصلاح طلبان و طالع بینان را فراهم آورده است. ایده هایی که مدنیت را تکان داد و به ما کمک کرد تا آن چه که اکنون هستیم باشیم. (ایده های بزرگ)

در بخشی از طلوع آزادی می خوانیم:

مشکل قرن بیستم مشکل رنگ است، همین درجه بندی انسان از سیاه تا سفید در آفریقا، آسیا و هر جزیره دورافتاده ای که دست این رنگ بندی به آن می رسد. جنگ جهانی هم از نتایج رنگین همین رنگ بندی بود، البته تا آنجا که ما می دانیم و خیلی های دیگر هم می دانند، اکثر آن هایی که در سال 1861 به بهانه خود مختاری یا حفظ اتحادیه از جنوب به شمال یا از شمال به جنوب قشون می کشیدند، درد اصلی شان همین رنگ و رنگ بندی بود و مسئله بردگی سیاه و سروری سفید.
صفحات کتاب :
120
کنگره :
E185‏‫‬‭/د9ط8 1392
دیویی :
973
کتابشناسی ملی :
3353506
شابک :
978-600-6867-92-2
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه طلوع آزادی