نظر شما چیست؟
کتاب افلاکیان نوشته ی خدیجه ابول اولا ادامه ی کتاب "بحر بی ساحل" است و به بررسی خاطرات سرداران شهید شهرستان بیرجند می پردازد. ابول اولا با گردآوری زندگی نامه، خاطرات، وصیتنامه ها و گاهی دست نوشته های پنج تن از سرداران شهید و دلاوران جنگ:
محمد شهاب،
سید احمد رحیمی،
کاظم خائف،
محمد حسن فایده
و رجبعلی آهنی
آنان را به نسل امروز معرفی می نماید.

در بخشی از کتاب می خوانیم:
در سال پنجاه و شش آقای شهاب به اتفاق پسرم به بیرجند آمد. روزی که در منزلمان میهمان بود گفت: «حاج آقا باید یک سری کارهای اساسی در بیرجند انجام دهیم. شما حاضرید در این راه با ما همکاری کنید؟»

چون ارتباط دیرینه ای با خانوادۀ ایشان داشتم، با تمام وجود پذیرفتم. از آن زمان به بعد خانۀ ما محل صدور اعلامیه های حضرت امام و نوارهای سخنرانی ضد رژیم شد. ما هم با کمک دوستان آن ها را تکثیر و توزیع می کردیم. روز تاسوعا در میدان شهدای بیرجند جرثقیلی قرار داده بودند. آقای شهاب بر روی سکوی جرثقیل رفت و سخنرانی کوبنده ای علیه نظام حاکم کرد که بعدها به سخنرانی جرثقیل مشهور شد.

آن روز دلهرۀ وحشت آوری بر ما چیره شده بود. می ترسیدیم مأموران برای دستگیری ایشان سرازیر شوند. به همین دلیل ماشینی آماده کردیم و در کنار جرثقیل منتظرماندیم. جمعیّت با شعار اللّه اکبر حرف های سخنران را تأیید می کردند. در ادامۀ صحبت های ایشان حتم کردم که الان مأمورها از راه می رسند.

با صدای شکستن شیشه چند ماشین به اطراف دقیق شدیم. حضور بعضی ها غیرمعمولی به نظر می رسید. با نگرانی به آقای شهاب نگاه کردم. بدون ذره ای تشویق با حرارت سخنرانی می کرد. ما که احساس خطر می کردیم ایشان را در ماشین از قبل آماده شده جای دادیم و با هدایت جمعیت به سوی دیگر از معرکه خارج شدیم.

آن روز ایشان را عقب ماشین خواباندیم و به این ترتیب توانست از چنگ مأموران رژیم بگریزد.
صفحات کتاب :
349
کنگره :
‏‫‬‭DSR۱۶۲۵‏‫‫‭/‮الف‬۲۵‮الف‬۷ ۱۳۸۶
دیویی :
‏‫‬‭۹۵۵/۰۸۴۳۰۹۲۲
کتابشناسی ملی :
‎۱‎۱‎۸‎۸‎۷‎۳‎۲
شابک :
‏‫‬‭978-964-7791-15-1‏‫‬‭
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه افلاکیان