امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 33,000
خرید چاپی
89,000
14%
ت 76,540

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب مسئله حجاب سلسله سخنرانی‌های استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان توسط انتشارات صدرا به چاپ و نشر رسیده و روانه ی بازار کتاب شده است.

معرفی کتاب مسئله حجاب

ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد. فکر این نسل از نظر مذهبی آنچنانکه باید رهنمایی نشده است و از این نظر فوق العاده نیازمند است. 
 اگر مشکلی در رهنمایی این نسل باشد بیشتر در فهمیدن زبان و منطق او و روبروشدن با او با منطق و زبان خودش است. و در این وقت است که هر کسی احساس می کند این نسل، برخلاف آنچه ابتدا به نظر می رسد، لجوج نیست، آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دینی دارد.   
 هدف نویسنده و همچنین هدف گروه روشنفکر و متدین انجمن اسلامی پزشکان از طرح و بحث و نشر «مسأله حجاب» این است که احساس شد گذشته از انحرافات عملی فراوانی که در زمینه حجاب به وجود آمده این مسأله و سایر مسائل مربوط به زن وسیله ای شده در دست یک عده افراد ناپاک و مزدورصفت که از این پایگاه علیه دین مقدس اسلام جار و جنجال تبلیغاتی راه بیندازند. بدیهی است در شرایط موجود که نسل جوان از جنبه مذهبی به قدر کافی راهنمایی نمی شود این تبلیغات آثار شوم خود را می بخشد.
محتوای اصلی و اوّلی این کتاب یک سلسله بحثها و درسها بوده است که در جلسات انجمن اسلامی پزشکان القا شده است و پس از استخراج از ضبط صوت و تنظیم و اصلاح عبارات و اضافه برخی از مطالب به صورت کتاب درآمده است.

خلاصه کتاب مسئله حجاب

آن استاد فرزانه معتقد بود که گذشته از انحراف‌های عملی فراوانی که در زمینه حجاب به وجود آمده، این مسئله و دیگر مسائل مربوط به زن، وسیله‌ای در دست برخی افراد ناپاک قرار گرفته است که بر ضد دین مقدس اسلام تبلیغات منفی می‌کنند.
لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسائل مهم اسلامی است. در خود قرآن کریم درباره این مطلب تصریح شده است. علی هذا در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمی توان تردید کرد.
پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه یکی از مظاهر لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی است، همچنان که عدم جواز خلوت میان اجنبی و اجنبیّه یکی دیگر از مظاهر آن است. این بحث را در پنج بخش باید رسیدگی کرد.
1- آیا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمین به غیرمسلمین سرایت کرده است؟ یا از مختصات اسلام و مسلمین نیست و در میان ملل دیگر قبل از اسلام نیز وجود داشته است؟
 2- علت پوشش چیست؟
چنانکه می دانیم در میان حیوانات هیچ گونه حریمی میان جنس نر و جنس ماده وجود ندارد، آن ها آزادانه با یکدیگر معاشرت می کنند. قاعده اوّلی طبیعی این است که افراد انسان نیز چنین باشند. چه موجبی سبب شده که میان جنس زن و مرد حریم و حائلی به صورت پوشیدگی زن یا به صورت دیگر به وجود آید؟
اختصاص به پوشش ندارد، در مطلق اخلاق جنسی جای چنین سؤالی هست. درباره حیا و عفاف نیز همین پرسش هست. حیوانات در مسائل جنسی احساس شرم نمی کنند ولی در انسان بالاخص در جنس ماده حیا و شرم وجود دارد.
 3- فلسفه پوشش از نظر اسلام
 4- ایرادها و اشکال ها
 5-حدود پوشش اسلامی چیست؟
آیا اسلام طرفدار پرده نشینی زن است همچنانکه لغت «حجاب» بر این معنی دلالت می کند، یا اسلام طرفدار این است که زن در حضور مرد بیگانه بدن خود را بپوشاند بدون آنکه مجبور باشد از اجتماع کناره گیری کند؟

و در صورت دوم حدود پوشش چقدر است؟
آیا چهره و دو دست تا مچ نیز باید پوشیده شود یا ماورای چهره و دو دست باید پوشیده شود اما چهره و دو دست تا مچ پوشیدنش لازم نیست؟
و در هر حال آیا در اسلام مسأله ای به نام «حریم عفاف» وجود دارد یا نه؟
یعنی آیا در اسلام مسأله سومی که نه «پرده نشینی» و «محبوسیّت» و نه «اختلاط» باشد وجود دارد یا خیر؟
و به عبارت دیگر آیا اسلام طرفدار جدابودن مجامع زنان و مردان است یا نه؟
این ها پرسش هایی است که این کتاب بدان ها پاسخ می گوید.
خلاصه کتاب حجاب شهید مطهری را در بالا برای شما ارائه کردیم.

برشی از متن کتاب مسئله حجاب

اگر می بینیم که وظیفه «پوشش» به زن اختصاص یافته است از این جهت است که ملاک آن مخصوص زن است. چنانکه قبلاً هم یادآوری کردیم زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. قهرا به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به مرد. لهذا با اینکه دستور پوشیدن برای مردان مقرر نشده است عملاً مردان پوشیده تر از از زنان از منزل بیرون می روند، زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم چرانی است نه به خودنمایی، و برعکس تمایل زن بیشتر به خودنمایی است نه به چشم چرانی. تمایل مرد به چشم چرانی، بیشتر زن را تحریک به خودنمایی می کند و تمایل به چشم چرانی کمتر در زنان وجود دارد، لهذا مردان کمتر تمایل به خودنمایی دارند. و به همین جهت "تبرّج" از مختصات زنان است.

خرید کتاب مسئله حجاب

نسخه چاپی کتاب مسئله حجاب شهید مطهری را می توانید با تخفیف از طریق نرم افزار و یا سایت فراکتاب خریداری کنید.

نمونه سوالات گزینش از کتاب مسئله حجاب شهید مطهری

کتاب مسئله حجاب شهید مطهری به لحاظ غنای محتوایی که دارد معمولا بعنوان منبع بسیاری از آزمون ها و مسابقات در نظر گرفته می شود. بدیهی است که نمونه سوالاتی نیز از آن در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.
سوالات تستی کتاب مسئله حجاب شهید مطهری هم به همین نحو، به علتی که بالا آورده شد قابل توجیه می باشد.

دانلود رایگان کتاب صوتی مسئله حجاب شهید مطهری

کتاب صوتی این اثر در فراکتاب تهیه و ارائه نشده است.

دانلود کتاب مسئله حجاب

pdf کتاب مسئله حجاب شهید مطهری را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب خریداری و دانلود کنید و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.
دانلود رایگان کتاب حجاب شهید مطهری امکان پذیر نیستف زیرا ناشر محترم پی دی اف آن را به صورت رایگن در اختیار عموم قرار نداده است. ولی با صرف هزینه ای می توانید آن را از طریق اپلیکیشن فراکتاب دانلود کنید.

مشخصات کتاب مسئله حجاب در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: صدرا
نویسنده: شهید مرتضی مطهری
تعداد صفحه: 276
موضوع: اعتقادی، اخلاق
قالب: pdf و چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
276
کنگره :
‏‫‬‮‭BP230/17‏‫‭/م‌6م‌5 1365
دیویی :
‭297/636
کتابشناسی ملی :
‭م‌65-127
شابک :
978-9645600103
سال نشر :
1365

کتاب های مشابه مسئله حجاب