امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 3,500
نظر شما چیست؟
کتاب قصه ضرب المثل ها مشتمل بر چندین مثل کاربری و جذاب برای بچه هاست که به ریشه و داستان هر یک از مثل ها می پردازد.

«مَثَل» جمله ای مختصر و مشتمل بر تشبیه یا مضمونی حکیمانه است که به دلیل روان بودن لفظ و آشکاری معنا همیشه جالب و جذاب بوده است.

کاربرد مَثَل زمانی است که گوینده قصد دارد برای ادعای خود دلیلی بیاورد تا بتواند مهر تأییدی بر گفته های خود بزند. امثال، جنبه ها و ویژگی های گوناگونی دارند که در حقیقت نوعی تقسیم بندی را برای آن ها پدید می آورد. بعضی مثل ها در میان عوام کاربرد دارد و بعضی دیگر، بیشتر مورد استفاده ی قشر تحصیل کرده است. نوع اوّل را معمولاً، عوام از میان زندگی روزمره ی خودشان استخراج کرده تا بتوانند با چند کلمه، طرف مقابل را مُجاب نمایند یا او را تشویق و تحذیر نمایند. این نوع امثال کاملاً رنگ و بوی زندگی عامیانه را دارند.

نوع دوم اما در آثار برجسته ی ادبی پدید می آید و از آرایه های کلامیِ تشبیه، سجع، ایهام و ... مخصوصاً ایجاز بهره می گیرند. مسأله ی اساسی در فرهنگ عامّه ویژگی اجتماعی آن است نه ویژگی هنری؛ چرا که اعتبار ادبیّات عامیانه به جنبه های هنری و زیبایی شناسی آن نیست بلکه اعتبارش را از پیوند با جامعه و واقعیّت اخذ می کند و اساساً ادب عامّه چون ادامه ی کار و فعّالیت زندگی مردم است پس معمولاً جنبه ی تجمّلی ندارد؛ ساده و بی پیرایه است؛ چون به جز بیان مطلب، غرض دیگری ندارد و برای همین دانستن و یادگرفتن "مثل" برای بچه ها جالب و واجب است.

کتاب قصه ضرب المثل ها - جلد 2 تالیف نگار شادلو مناسب گروه سنی «ج» و «د» است که توسط انتشارات وزرا منتشر شده است.
صفحات کتاب :
164
کنگره :
PIR3996‏‫‬‭/ش2ق6 1396
دیویی :
398/9‮فا
کتابشناسی ملی :
4690076
شابک :
‭9786009679294
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه قصه ضرب المثل ها (جلد دوم)