دانلود کتاب دعا از منظر مقام معظم رهبری

از منظر حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای(مدظله) رهبر معظم انقلاب اسلامی

امتیاز
5 / 5.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب دعا، کتابی جامع از منظر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی است که به مباحث مربوط به دعا، ذکر و مناجات و جایگاه آن در منظومه ی عقاید الهی در بیانات ایشان پرداخته است.

معرفی کتاب دعا

این اثر در ۱۵۰ صفحه و در پنج فصل کلی، به کوشش علیرضا برازش گردآوری و تدوین شده و در ذیل هر فصل، زیرعنوان ها و ریزموضوعات مربوط به آن جای گرفته است. دعا چیست و چه انواع و مصادیقی دارد؟ خدا را چگونه بخوانیم و در دعاها از او چه بخواهیم؟ آیا دعا رقیب ابزارهای مادی است یا در طول آن ها؟ آیا دعا ضرورتاً همیشه با حاجت خواستن همراه است؟ آداب و شرایط دعا و شرایط استجابت آن چیست؟ وجوه معنایی استجابت دعا چیست؟ بهترین زمان ها و موقعیت ها برای دعا چه زمان هایی هستند؟ دعا چه فواید و دستاوردهایی برای آدمی دارد؟ و... . این ها بخشی از مهم ترین مسائلی است که در این اثر از لسان رهبر انقلاب اسلامی مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته است.

درباره کتاب دعا

سه فایده؛ سه دستاورد؛ سه جهت و سه نکته درباره ‏ی دعا؛ بارها و بارها از زبان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای شنیده شد و الحق که دو نکته‏‌ی آن در میان مردم و حتّی متدیّنین و افراد مأنوس با دعا و نیایش، غریب و مغفول بود و هست. و حتّی در کتب تألیف شده درباره‌ی دعا و نیایش نیز به‏ نحو شایسته بدان پرداخته نشده است.
استخراج و کسب معارف از دعا؛ مگر دعا کلام معصوم نیست؟ پس چرا محقّقین و مؤلّفین کتابهای عقیدتی آن‏چنان‏که از گنجینه‌ی قرآن و روایات و سخنان اندیشمندان دینی بهره‌برداری می‌‌کنند، از این خزانه‌ی گرانبها بهره نمی‌برند‌؟
این غفلت و نقص فراگیر، بارها و بارها توسط معظّم‌‌له هشدار داده شد و برای فتح باب؛ بعضاً نکات بِکر و نابی از معارف پنهان در لابه‏‌لای ادعیه را ـ البته با توجه به محدودیت زمانیِ خطبه‏‌ی نماز یا مجلس سخنرانی ـ بیان می‏‌فرمودند.
اجابت و دریافت حاجت؛ اصل نیست؛ مهمّ خود دعاست. رشد و ارتقاء حالت تضرّع؛ انکسار؛ ذلّت و در یک کلام، عبودیت، خیلی مهمتر از دریافت حاجت ـ حتّی حاجتهای معنوی ـ است.
توفیقِ هم‌‌کلام‌ شدن با پروردگار؛ مناجات و صحبت خودمانی با حضرت حق، خیلی با ارزش‌تر از پاداشهای دنیوی و حتّی اخروی است.
ایشان این فایده را مهمترین، و درک این اهمیّت را کلیدی‏‌ترین نکته‏‌ی مبحث دعا می‏‌دانستند و می‏‌دانند.
منبع تدوین این کتاب، نرم‌‌افزار جدیدالانتشار «حدیث ولایت» از منشورات مشترک «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» و «مؤسسه‌‌ی حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‏ العظمی خامنه‌‌ای» بوده است.

برشی از متن کتاب دعا

من توصیه می‏‌کنم که ارتباطات بچه‌‏ها با خدا، ارتباطاتِ با توجّه و باحالی باشد؛ بخصوص نمازها را با حال بخوانند. دعا که می‏‌خوانند، با حال و با توجّه بخوانند و بدانند با چه وجودی حرف می‌زنند و چه می‏‌خواهند و بدانند این خواست، پاسخ دارد. در قرآن، به ما گفته شده‌است: «ادْعُونی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»؛ مرا بخوانید تا به شما پاسخ دهم. یکجا دارد: «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» از فضل خدا طلب کنید و بخواهید. این‏ها وعده‌‏های الهی است و وعده‌های الهی، صادقترین وعده‌‏هاست.
ضمناً، از کوچک بودن خواسته هم ابا نداشته باشید. خواسته‏‌های کوچکِ کوچک را هم از خدا بخواهید. در روایت است که حتّی بندِ کفش خود را - که چیز خیلی حقیری است - از خدا بخواهید. روایتی است از امام باقر(ع) که می‏‌فرماید: «وَ لَا تُحَقِّرُوا صَغِیراً مِنْ حَوَائِجِکُمْ فَإِنَّ أَحَبَّ الْمُؤْمِنِینَ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی أَسْأَلُهُم»؛ «حاجتهای کوچک را حقیر نشمارید و از خدا بخواهید».
دعا را باید شناخت. دعا در عین اینکه دلِ انسان را با خدا متّصل و جان آدمی را سرشار از صفا و معنویت می‌‏کند، فکر و ذهن او را هم هدایت می‏‌نماید. این دعاها درس است. اگر در معانی این دعاها تدبّر کنیم، بزرگترین هدیه‏‌های معنوی الهی را در این‏ها خواهیم یافت.

موضوعات مهم

چیستی و معنای دعا و ذکر/ چیستی و معنای اجابت/ اهمیّت دعا و ذکر/ اهمیّت صحیفه سجادیّه/ شرایط دعا/ شروط اجابت/ تدّبر در معنای دعا و فهم آن/ فواید و دستاوردهای دعا

دانلود رایگان کتاب دعا

این کتاب را در نرم افزار فراکتاب رایگان دانلود کنید.

صفحات کتاب :
150
کنگره :
‏‫DSR۱۶۹۲‭‬ ‭/د۶۶‏‫‬‭‭د۷ ۱۳۹۰
دیویی :
‏‫‬‭‬‭‭۹۵۵/۰۸۴۴
کتابشناسی ملی :
‎۲‎۴‎۰‎۹‎۲‎۶‎۶
شابک :
978-964-2951-30-7
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه دعا