امتیاز
5 / 5.0
دریافت الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

تفسیر سوره محمد، به بیان حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی برگرفته از روایات و احادیث و با مطالعه و‌تحقیق بسیار، تدوین شده و توسط مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن به چاپ رسیده است.

معرفی تفسیر سوره محمد قرائتی

حجت الاسلام قرائتی از دغدغه خود برای تفسیر سوره های قرآن چنین می نویسد:
در زمانی زندگی می کنیم که انواع تبلیغات، توطئه ها و انحرافات، فطرت، عقل و دین انسان ها را مورد تهاجم قرار داده است. جای تردید نیست که هرچه تاریکی بیشتر شود به نور بیشتری نیاز داریم و هرچه امواج خطرناک تر شوند، کشتی مطمئن تری لازم است. قرآن، نور الهی و پیامبر واهل بیت اوعلیهم السلام کشتی نجاتند، ولی بهره گیری از این دو سرچشمه ی زلال، نیاز به شناخت و ایمان دارد. لذا باید به سراغ قرآن برویم، امّا نه در حدّ تلاوت و تجوید، بلکه در حدّ تدبّر و تفسیر و بالاتر از آن در حدّ عمل و تبلیغ. گاه با خود می گویم: ای کاش، در مساجد ما پس از ادای نماز، پنج دقیقه ای یک آیه ی قرآن تفسیر می شد. ای کاش، در نشریّات و روزنامه های ما یک ستون کوتاه برای مفاهیم قرآنی باز می شد. ای کاش، فارغ التحصیلان ما توان تلاوت صحیح قرآن و آشنایی با معارف آن را داشتند. ای کاش، محتوای منابر و برنامه مراکز تبلیغی ما، بر محور قرآن و حدیث بود.
ای کاش، محتوای منابر و برنامه مراکز تبلیغی ما، بر محور قرآن و حدیث بود. ای کاش، برای هر سنّ و صنفی، آیات مخصوص آنان تفسیر و در اختیارشان قرار می گرفت. ای کاش، در کنار مسابقات حفظ و تلاوت، مسابقات تفسیر رونق بیشتری می یافت. و ای کاش،...
به هرحال توفیق الهی شامل شد و در طول ده سال گذشته، تفسیر بیش از بیست و پنج جزء قرآن کریم در برنامه آینه وحی رادیو گفته شد که پس از تکمیل و اصلاح و بازبینی، به نام تفسیر نور چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

خلاصه تفسیر سوره محمد قرائتی

سیمای سوره محمّدصلی الله علیه وآله  این سوره سی و هشت آیه دارد و در مدینه نازل شده است. نام سوره، برگرفته از آیه دوم آن است که نام پیامبر عزیز اسلام حضرت محمّد صلی الله علیه وآله در آن ذکر شده است. جنگ و جهاد با دشمنان اسلام، مهم ترین موضوعی است که در این سوره مطرح شده و لذا برخی آن را سوره «قتال» نامیده اند.

عمده مطالب آن درباره ی مؤمنان و کفّار و مقایسه میان وضع آن دو گروه در دنیا و آخرت و نگاهی به عملکرد منافقانی که در مدینه کارهای تخریبی داشتند، می باشد. به علاوه، مسائلی پیرامون اسارت و آزادی اسرای جنگی، دعوت به انفاق و نهی از مداهنه و سازش نابجا با دشمن در آن مطرح شده است. در حدیث می خوانیم: هر کس می خواهد حال ما اهل بیت و دشمنان ما را بنگرد، سوره محمّد را تلاوت کند. همچنین روایت شده که پیامبر در نماز مغرب این سوره را می خواندند.

متن تفسیر سوره محمد قرائتی

«21» طَاعَةٌ وَقَوْلٌ مَّعْرُوفٌ فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوَ صَدَقُواْ اللَّهَ لَکَانَ خَیْراً لَّهُمْ  فرمانبرداری باید و سخن سنجیده. پس هنگامی که امر (کارزار) قطعی شد، اگر به خدا راست گویند (و صادقانه جهاد کنند)، قطعاً برایشان بهتر است.  نکته ها: مراد از «طاعة»، یک پارچه اطاعت کردن است. عبارتِ «عزم الامر» به معنای پیدا شدن وضعی است که عزم و اراده ای نافذ می خواهد و بعضی آن را به معنای شدّت و سخت شدن جنگ دانسته اند. افراد سست ایمان، به دلیل ترس از جهاد، علاوه بر نافرمانی و شانه خالی کردن از جهاد، دست به توجیه و دلیل تراشی وگفتن سخنان نامربوط می زنند. قرآن درآیات متعدّد به بهانه های آنان اشاره کرده است که می گفتند:
 - طاقت و توان جنگیدن نداریم. «لا طاقة لنا»
 - خانواده ما امنیّت ندارد و خانه هایمان بی حفاظ و بی پوشش است.
«بیوتنا عورة»
- هوا گرم است. «لا تنفروا فی الحَرّ»
 - اگر شرکت کنیم، مرتکب گناه می شویم. در جنگ تبوک بهانه آوردند که نگاه ما به دختران رومی سبب فتنه می شود، بنابراین ما به جبهه نمی آییم. امّا قرآن همین فرار از جنگ را فتنه دانست. «ألا فی الفتنة سقطوا»
 - اکنون زمان مناسبی برای جنگ نیست، بهتر است به تأخیر افتد. «لولا اخّرتنا»
 - می ترسیم گرفتار بلا و ضرر شویم. «نخشی أن تُصیبنا دائرة»
 در این آیه می فرماید: اگر به هنگام فرمان جهاد، به جای این قبیل بهانه ها، اطاعت کنید و سخنی نیک بگویید، بهتر است.

تفسیر سوره محمد قرائتی صوتی

کتاب صوتی این تفسیر در فراکتاب موجود نمی باشد.

تفسیر سوره محمد قرائتی pdf

دانلود سوره محمد و هچنین دسترسی به سوره محمد pdf می توانید به سایت و یا نرم افزار فراکتاب مراجعه کنید و پس از دانلود آن را در نرم افزار مطالعه کنید.

تفسیر سوره محمد قرائتی pdf مشخصات کتاب سوره محمد را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مشخصات
ناشر: درس هایی از قرآن
نویسنده: محسن‌ قرائتی
زبان: فارسی
صفحات: 403
موضوع: تفسیر قرآن
قالب: الکترونیک رایگان

صفحات کتاب :
51
کنگره :
‫‭BP102/825‭/ق‌4ت‌7 1387
دیویی :
‫‬‭‬‭297/18
کتابشناسی ملی :
1735002
شابک :
978-964-5652-58-4
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه تفسیر سوره محمد صلی الله علیه وآله