کتاب سردار بیدار pdf

داستان مبارزات دلیرانه عباس میرزا در برابر امپراطوری روسیه تزاری

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلتیکی خود،بویژه به سبب نزدیکی به هند که مستعمره انگلستان بود – از دیرباز مطمع نظر چپاول گران قرار داشت ودو ابر قدرت روس و فرانسه بر آن بودند تا آن را از سیطره انگلستان به در آورده و به مستعمرات خود بیفزایند. در این میان ایران در معادلات و توازن قوای بین المللی از جایگاهی خاص برخوردار بود، تا آنجا که هر سه ابرقدرت برای از میدان به در کردن یکدیگر به حمایت ایران نیازمند بودند.
در چنین اوضاعی،پادشاهان قاجار به جای بهره مندی از اختلافات،تنش ها و رقابت های موجود بین ابرقدرت ها بر سر کشورشان، بی خبر از آن سوی مرزها و غافل از مقاصد و اهداف آنان، سرگرم عیاشی و خوش گذرانی بودند. در واقع تاریخ مناسبات و روابط سیاسی ایران در عصر قاجار،عبارت بود از تاریخ رقابت های بازرگانی و سیاسی بین فرانسه و انگلیس و آن گاه انگلیس و روس، به طوری که دربار فتحعلی شاه جولانگاه تحرکات و رقابت های بین فرانسه و انگلیس شد.
در این عصر،به علت بی کفایتی پادشاهان، ایران نتوانست به مثابه یک کشور مستقل در صحنه جهانی ظاهر شود؛ افق فکری شاهان قاجار از سطح حاکمان ایلات و عشایر فراتر نمی رفت.
و این چنین بود که عباس میرزا سردار نامی ایران،با فداکاری و از خود گذشتگی به نجات ایران همت گماشت.
این کتاب ، داستان مبارزات دلیرانه عباس میرزا در برابر امپراطوری روسیه تزاری است.
ما در تاریخ قاجار سه عباس میرزا داریم :عباس میرزا،ولیعهد فتحعلی شاه که رساله حاضر در مورد او نگاشته شده ، عباس میرزای دوم برادر ناصرالدین شاه که به اتهام ادعای ولیعهدی خلیفه زاده گلخن نشین شد و عباس میرزای سوم پسر عبد الحسین فرمانفرما پسر فیروز میرزا فرمانفرما پسر عباس میرزای ولیعهد است .
اما شهرت نام عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه که قبل از مرگ پدر درگذشت و البته به سلطنت نرسید، عباس میرزا های دیگر را در سایه نگاه داشته و علت این امر مجاهدات او در جنگ ایران و روسیه است، جنگ هایی که با لشکر تزار رخ داد، تزاری که بیست سالی پیش از او، یعنی در زمان آقا محمد خان، لشکر توپ انداز ناپلئون را در مسکو آتش گیر و بعد در غرب روسیه باتلاق گیر کرد و آخر کار هم او را سنت هلن نشین کرد که در همان جزیره دور افتاده ، رویای اتحاد اروپا را به گور برد.
صفحات کتاب :
48
کنگره :
DSR1354‏‫‬‭/ج8س4 1389‍
دیویی :
955/0743
کتابشناسی ملی :
‎1‎9‎7‎3‎8‎3‎6
شابک :
‏‫‭‬‭978-964-439-411-9
سال نشر :
1389

کتاب های مشابه سردار بیدار