امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 23,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کودک در احادیث

کتاب کودک در احادیث نوشته اعظم احمدیان به تربیت کودک از منظر ائمه اطهار می پردازد. فصل های این کتاب طبق فرمایش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) که دوران تربیت کودک را به مرحله پیش از تولد و پس از تولد تقسیم کرده اند، به دو بخش تقسیم شده است. دوره پیش از تولد که دربردارنده دوره‌های انتخاب همسر و آداب زناشویی و مراقبتهای ایام بارداری می‌شود، و مقدمه و زمینه ساز و اساس تربیت کودک است. و دوره پس از تولد که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) این دوران را به سه دوره 7 ساله تقسیم کرده اند.

گزیده ای از کتاب کودک در احادیث

در منابع اسلامی رهنمودهای گسترده‌ای از سوی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در باب اصول و مبانی تربیت کودکان در ابعاد مختلف جسمانی و روحانی بیان شده است. در خصوص مراحل تربیت و ویژگی‌های هر یک، از ازدواج و آداب آن و توصیه‌های دوران بارداری و شیرخوارگی گرفته تا محبت و عدالت‌ورزی نسبت به کودکان و رعایت موازین دیگر پرورشی که هر یک فصلی از تربیت اسلامی را تشکیل می‌دهند، روایات بسیاری از وجود شریف نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است.

محبت، از دیگر اصول تربیت کودک از دیدگاه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است، در سیره‌ی نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم)، محبت، به شدت موردتوجه و تأکید قرار گرفته و از دریغ ورزیدن محبت نسبت به کودکان، به شدت نکوهش شده است؛ اما در عین حال، از افراط در محبت نیز نهی شده است.

ایشان، مسلمانان را به دوست داشتن و محبت به کودکان تشویق می‌کردند و می‌فرمودند: «اگر کسی کودک گریانش را خشنود کند تا آرام گیرد، خداوند عزوجل آنقدر از نعمتهای بهشت به او عطا می‌کند تا خشنود شود.» و در حدیثی دیگر فرمودند: «کسی که دختربچه خود را شادمان کند، مانند کسی است که بنده‌ای از فرزندان اسماعیل ذبیح (علیهالسلام) را آزاد کرده باشد و آنکس که پسربچه خود را مسرور سازد و دیده او را روشن کند، مانند کسی است که چشمش از خوف خداوند، اشک فرو ریزد.

سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
88
کنگره :
BP۱۴۱/۵
دیویی :
۲۹۷/۲۱۸‬‬
کتابشناسی ملی :
8847915
شابک :
978-622-292-714-1

کتاب های مشابه کودک در احادیث