نظر شما چیست؟

کتاب عقاید یک دلقک به قلم هاینریش بل به نگارش درآمده و محمدجواد شیری بازنچه آن را ترجمه کرده و توسط انتشارات شمشاد منتشر روانه ی بازار کتاب شده است. نویسنده در این کتاب سعی داشته است تا ریاکاری‌ها و تلخی‌های دنیا را با نقاب یک دلقک روایت کند.

معرفی کتاب عقاید یک دلقک

عقاید یک دلقک کتابی ماندگار در رده آثار داستانی  در تاریخ ادبیات آلمان به شمار می رود. هاینریش بل با نوشتن این کتاب سعی داشته است تا ریاکاریها و تلخیهای دنیا را با نقاب یک دلقک روایت کند. با وجود این که کتاب عقاید یک دلقک در دسته ی داستانهای عاشقانه حای گذاری میشود ولی درون مایه ی آن مضامین انتقادی و اعتقادی زیادی را دربردارد.

خلاصه کتاب عقاید یک دلقک

 شخص اول داستان کتاب عقاید یک دلقک، هانس شنیر، فردی از یک خانواده متمول با طرز فکری خاص است که به خاطر تفاوت در نوع نگرش به زندگی و مذهب خانواده را ترک کرده و مشغول به کار دلقکی در یک سیرک شد. دلقک داستان خود را درگیر بیماریهایی چون افسردگی، سردرد و نداشتن ارتباطات متنوع می دانست و فکر می کرد تنها قادر است خود را در کنار ماری تصور کند و نه هیچ زن دیگری. ماری دختری کاتولیک است که با وجود احساس گناه، شش سال بدون ازدواج با هانس زندگی کرده است، زیرا دلقک اعتقادی به ازدواج روی کاغذ نداشت و همچنین نمیخواست مجبور باشد فرزندانش را کاتولیک بار بیاورد.
کتاب عقاید یک دلقک در 25 فصل به روایت زندگی شنیر می پردازد.

برشی از متن کتاب

می دانستم که کینکل به طور عجیبی با من مهربانانه رفتار می کرد. فکر می کردم که حتی اگر از او پول بخواهم، از من دریغ نمی کند. اما صحبت کردن از ماوراءالطبیعه با سیگاری که در دهان داشت و این که وقتی موضوع تمثال های مریم مقدس را پیش کشیدم ناگهان عصبانی شد، مرا به شدت منزجر می کرد. دیگر نمی خواستم با او رابطه ای داشته باشم؛ همچنین با خانم فردبویل. برود به درک. همین روزهاست که به فردبویل مشتی نثار کنم. نیازی نبود که با سلاح روحی با او بجنگم. گاهی اوقات حسرت می خورم که دوئل کردن، در زمان حال مرسوم نیست و مربوط به گذشته است. جدال من و زوفنر بر سر ماری، فقط با دوئل می توانست تمام شود. آن آموزه ها و آیین های مذهبی، اصرار ماری برای تعهد کتبی، گفت وگوهای پنهانی آنها در هتل شهر هانوفر واقعاً برایم وحشتناک بود. 
ماری بعد از سقط دومین جنین، بسیار افسرده و زودرنج شده بود.

دائم به کلیسا می رفت. روزهایی که وقتم آزاد بود اگر او را به سینما، کنسرت یا همایشی نمی بردم بدخلقی می کرد. وقتی پیشنهاد دادم که مثل سابق منچ بازی کنیم، چای بنوشیم و به شکم روی تخت دراز بکشیم؛ از همیشه عصبانی تر می شد. در اصل، تمام این حالاتِ ماری از زمانی شروع شد که بدون میل، با من منچ بازی می کرد تا فقط مرا آرام کند و کمی با من مهربان تر بوده باشد. همچنین دیگر با من به سینما نمی آمد تا فیلم هایی که من از دیدنش لذت می بردم را تماشا کنیم؛ همان فیلم هایی که برای بچه ها ساخته شده است.

نقد کتاب عقاید یک دلقک

کتاب عقاید یک دلقک، با ظاهری ساده و درونی بسیار متفاوت و پیچیده است. متن بسیار روانی دارد اما لایه های مختلف داستان روی هم و کنار هم قرار می گیرند. بدون این که خواننده را برای فهم ماجرا دچار مشکل کند در زمان جلو و عقب می رود و گاه گاهی شما چند نکته را متصل به هم می یابید و انگار بخشی از داستان برایتان ظاهر می شود. این ویژگی برای بسیاری از خوانندگان دوست داشتنی است. شخصیت جذاب دلقک، دنیا را به شکلی انسانی و بدون موانعی که انسان به دست خودش برای خوب بودن ایجاد کرده و حتی بر آن ها پافشاری می کند، دوست دارد. به نظر می رسد دلقک یادآوری می کند که زندگی اصلا کار پیچیده ای نیست! ما آن را سخت می کنیم. 

ژانر کتاب عقاید یک دلقک

کتاب عقاید یک دلقک در دسته ی داستانهای عاشقانه حای گذاری میشود ولی درون مایه ی آن مضامین انتقادی و اعتقادی زیادی را دربردارد.

دانلود کتاب عقاید یک دلقک

کتاب عقاید یک دلقک را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کرده و سپس آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید. البته لازم به ذکر است که کتاب ها براساس قوانین کشور میزبان ترجمه و اجازه چاپ پیدا می کند و کتاب عقاید یک دلقک از این قاعده مستثنی نیست.

دانلود کتاب عقاید یک دلقک

مشخصات کتاب عقاید یک دلقک در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: شمشاد
نویسنده: هاینریش بل
مترجم: محمدجواد شیری بازنچه
تعداد صفحه: 272
موضوع: داستان خارجی
قالب: الکترونیک

 

صفحات کتاب :
272
کنگره :
PT2665‬‏‫‭‭/ع7 1396‬
دیویی :
833/914
کتابشناسی ملی :
4870568
شابک :
978-600-8392-39-2
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه عقاید یک دلقک