نظر شما چیست؟

معرفی کتاب عاشقانه ها

کتاب عاشقانه‌ها نوشته مجید حسنی زاده و محمدرضا مراد و در انتشارات متخصصان به چاپ رسیده است. کتاب عاشقانه‌ها یک اثر ترکیبی از کتابت و سیاه‌مشق، به خط نستعلیق است که در آن، ابیات حاوی واژگان عشق، عاشق یا معشوق از دیوان حافظ شیرازی انتخاب و  تحریر شده‌اند. انتخاب ابیات توسط آقای مجید حسنی زاده انجام شده است.

در این مجموعه، نگارش ابیات در نیمهٔ بالای هر صفحه، به  کتابت و در نیمهٔ پایین همان صفحه به سیاه‌مشق انجام شده است؛ به صورتی که بیننده بتواند در سیاه‌مشق، هم شعر را بخواند و هم از جلوه‌های بصری هماهنگ صفحات، لذّت ببرد. سیاه‌مشق که از تکرار حروف و کلمات به دست می آید، در ابتدا صرفاً برای تمرین، گرم کردن دست و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ بوده است؛ امّا به مرور زمان، خوشنویسان در آن زیبایی یافتند و این منجر به خلق قطعات مستقل شد. در سیاه‌مشق‌های دورهٔ قاجار مانند آثار میرزا غلامرضا اصفهانی، این آشنایی‌زدایی در خوشنویسی شکل یافت و وجوه زیبایی‌شناختی بر خوانش ادبی و مفهومی، پیشی گرفتند.

گزیده کتاب عاشقانه ها

عاشق شو ار نه روزی، کار جهان سرآید     ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی    ای بی‌خبر بکوش که صاحب‌خبر شوی   تا راهرو نباشی کی راهبر شوی    در مکتب حقایق پیش ادیب عشق    هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی     دست از مس وجود چو مردان ره بشوی    تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی    خواب و خورت ز مرتبه خویش دور کرد ذ  آن گه رسی به خویش که بی‌خواب و خور شوی    گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد    بالله کز آفتاب فلک خوب‌تر شوی     یک دم غریق بحر خدا شو گمان مبر   کز آب هفت بحر به یک موی تر شوی   وجه خدا اگر شودت منظر نظر    زین پس شکی نماند که صاحب‌نظر شوی     بنیاد هستی تو چو زیر و زبر شود     در دل مدار هیچ که زیر و زبر شوی

صفحات کتاب :
67
کنگره :
PIR۵۴۳۰
دیویی :
‫‭۸‮فا‬۱/۳۲‬‬
کتابشناسی ملی :
۹۴۲۹۵۵۴
شابک :
9786222925376
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه عاشقانه ها