کتاب بررسی فقهی تکفیر از منظر مذاهب اسلامی pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بررسی فقهی تکفیر از منظر مذاهب اسلامی

کتاب بررسی فقهی تکفیر از منظر مذاهب اسلامی نوشته زهرا سادات خالصی‌نژاد است. کتاب بررسی فقهی تکفیر از منظر مذاهب اسلامی یکی از کتاب‌ها تخصصی فقه است که انتشارات ماهواره منتشر کرده است.

جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، به صورت دهکده واحدی درآمده که همگان می‌توانند از عقاید و آرای یکدیگر به صورت صحیح آگاه شوند و در حقیقت این نعمت الهی می‌تواند وسیله همدلی و همفکری میان مسلمانان باشد، ولی جای تأسّف است که برخی پیوسته به جای تأکید بر مشترکات، بر اختلافات دامن می‌زنند و مانع از آنند که نوعی یگانگی و همکاری میان مسلمانان صورت پذیرد و پیوسته عقاید و افکار برادران دینی خود را به صورت غیر صحیح نقل می‌کنند. گاهی غرض‌ورزی به جایی می‌رسد که یک مسأله فقهی را به صورت یک مسأله عقیدتی درآورده و آن را مایه تکفیر قرار می‌دهند.

بی‌شک، وحدت و کنار گذاشتن اختلافات، هدف هر مسلمانی است که در اندیشه خیرخواهی برای اسلام و جوامع اسلامی باشد. البته وحدت به معنای زدودن تمام تفاوت‌های موجود در جوامع اسلامی نیست، بلکه معنای آن، تفاهم و نزدیکی دیدگاه‌ها بین جوامع مختلف و متفاوتِ موجود در دایرة کلی اسلام است؛ به گونه‌ای که هر جمعیت و طایفه‌ای، عنوان کلی اسلام را بر دیگر طوایف منطبق بداند.

از این رو تکفیر که از مهمترین و شایع ترین موارد اختلاف انگیز است، مورد نهی شدید تمامی فقها و متکلمین مذاهب قرار گرفته؛ اما در جوامع امروزی می‌بینیم که به راحتی افراد مورد تکفیر یکدیگر قرار می‌گیرند و این خود اختلافی بس عظیم در جوامع اسلامی است.

گزیده کتاب بررسی فقهی تکفیر از منظر مذاهب اسلامی

هیچ خردمندی تردید ندارد که مسلمانان، امروز بیش از گذشته به وحدت و همگانی نیازمندند، چرا که در شرایطی دشوار به سر می بریم که همه نیروهای کفر و استعمار، با همه شیوه ها برای نابودی اسلام و محاصره مسلمانان دست به هم داده و هم پیمان شده اند.

این وضعیت ، مسلمانان را به همبستگی و کنار گذاشتن عوامل اختلاف و تفرقه فرا می خواند. خدای متعال نیز در آیات متعددی از قرآن به همبستگی و اتحاد و چنگ زدن به ریسمان وحدت بخش الهی فراخوانده است.

صفحات کتاب :
261
کنگره :
‏‫‬‮‭BP225/3‏‫‭
دیویی :
‏‫‬‮‭‭297/464‬
کتابشناسی ملی :
7608047
شابک :
‏‫‬‮‭978-622-266-179-3‬‬
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه بررسی فقهی تکفیر از منظر مذاهب اسلامی