امتیاز
5 / 3.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 11,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گویش لری بویراحمدی 

گویش لری بویراحمدی یکی از گونه‌های گویش لری است که در کنار بختیاری و لری فیلی (لرستانی) سه گونۀ اصلی گویش لری را تشکیل می‌دهند. این گویش در بخشی از استان کهگیلویه و بویراحمد رواج دارد که به منطقۀ بویراحمد معروف است و تا چند دهه پیش به نام بویراحمد سردسیر شناخته می‌شد. این منطقه امروزه شامل دو شهرستان بویراحمد و دنا در این استان است. پیرامون منطقه‌ای که این گویش صحبت می‌شود، گونه‌های دیگری از گویش‌های لری رواج دارند که یا به این گویش بسیار نزدیگ هستند یا شباهت‌هایی با گونه‌هایی از گویش بختیاری دارند.

گزیده کتاب گویش لری بویراحمدی

پیرامون منطقه‌ای که گویش بویراحمدی رواج دارد، گونه‌های دیگری از گویش‌های لری صحبت می‌شوند که نزدیکی بسیاری با بویراحمدی دارند، مانند لری ممسنی در جنوب بویراحمد، لری دهدشتی در غرب بویراحمد، گویش طوایف طیبی و بهمئی در شمال‌غربی بویراحمد که با بختیاری رایج در شرق خوزستان نیز همانندی‌هایی دارند. 

در بخش شمال و شمال‌شرقی بویراحمد نیز گویشهای بینابین بختیاری و بویراحمدی رواج دارند، که هر چه به سمت مناطق بختیاری‌زبان پیش می‌روند همانند آن ها به گویش بختیاری بیشتر می‌شود. همانندی بین بویراحمدی با بختیاری و لرستانی را هم در ساخت آوایی و ساخت‌واژه و هم در همانندی واژگان این گویش‌ها می‌بینیم.

صفحات کتاب :
384
کنگره :
PIR3284 ‭/ب82‏‫‬‮‭ط2
دیویی :
‏‫‭4‮فا‬9ج/5
کتابشناسی ملی :
2789321
شابک :
‭978-964-426-598-3‬‬
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه گویش لری بویر احمدی