کتاب برگ های خواندنی

گزینشی از رویدادهای تاریخی

امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
125,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب برگ‌ های خواندنی

کتاب برگ‌های خواندنی، اثر داریوش اس‍دزاده‌؛ مجموعه‌ای است درباره ی حالات رفتار و گفتار از وقایع گذشته که پایگاه پر ارج‌ترین و گران‌بهاترین شناخت بشری که نقدها را عیار می‌بخشد و آیینه‌ها را پاک و روشن می‌سازد و نیک‌اندیشان و درست‌کاران و پرچم‌داران را به آسمان برمی‌افروزد و تمدن و فرهنگ شکوهمند ایران اسلامی که یکی از باشکوه‌ترین تمدن‌های انسانی است بر روند پر برکت و سبزتر یادآور می‌شود. این کتاب بازگوی غم‌ها، شادی‌ها و شکست‌ها مردم روزگاران گذشته که برای تاریخ و فرهنگ ایران منبع ارزنده‌ای است و آیندگان را روشن و عبرتی از نادانی‌ها و ناکامی‌ها است.

گزیده کتاب برگ‌ های خواندنی

مالک میدان نقش جهان اصفهان
صارم الدوله فرزند ظل السلطان که خود را نوه‌ی ناصرالدین شاه و از اجداد صفویه می‌دانست و وارث صفویه تصور می‌کرد، عقیده داشت که میدان نقش جهان چون متعلق به صفویه بوده ادعای مالکیت آن را می‌کرد و آن را به نام خود به ثبت داده بود و تا مدت اعتراض تمام نشد، کسی آگاه نبود (مثل حیات دادری که جزیره خارک را به نام خود به ثبت داده بود) یک وقت شهرداری اصفهان خواست روی این میدان دستکاری کند مواجهه با اعتراض صارم الدوله مالک میدان شد.

قضیه به وزارت کشور رسید. مرحوم فریدونی مأمور مخصوصی برای حل قضیه به اصفهان فرستاد و متوجه شد که کار ثبت تمام شده و ده سال مدت اعتراض آن هم به پیان رسیده و در واقع بر طبق قوانین مملکت، میدان نقش جهان مالک مطلق صارم الدوله است بالاخره چون راه چاره‌ای پیدا نشد قرار شد که این میدان را صارم الدوله 99 ساله به شهرداری اجاره دهد و شهرداری در ازای مال الاجاره ماهی سیصد تومان به مدرسه صارمیه کمک کند.

اظهار عقیده دکتر باستانی پاریزی راجع به هم ولایتی خودش خواجو کرمانی
در آثار تاریخی شیراز بعد از نمای دروازه قران در تنگ الله اکبر به قبر خواجوی کرمانی برمی‌خوریم که در آن جا دفن شده تن خواجوی کرمانی به شیراز به تنگ افتاده است الله اکبر گرچه خواجو در برابر سعدی و حافظ به قول باستانی پاریزی ادعایی ندارد و به ظواهر اهمیتی نمی‌دهد.

صفحات کتاب :
131
کنگره :
‏‫‬‮‭‫‬‮‭DSR۱۳۱۱‫‭‭‏‫‬‮‭‭/‮الف‬۵ب۴ ۱۳۹۰‬
دیویی :
‏‫‬‮‭‫‬‮‭۹۵۵/۰۷۴‬‬
کتابشناسی ملی :
۲۶۰۵۳۲۷
شابک :
978-964-243-745-0
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه برگ های خواندنی