کتاب فرهنگ و تمدن نوین اسلامی pdf

نقش فرهنگ در شکل گیری تمدن نوین اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای

امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
60,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فرهنگ و تمدن نوین اسلامی

کتاب فرهنگ و تمدن نوین اسلامی نوشته سعید قربانی‌تازه‌کندی و ملیحه نیکروش‌رستمی است که توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع) منتشر شده است.

تمدن اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی از کلیدواژه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر به موازات افزایش تهاجم فرهنگ غربی و اشاعه گفتمان نظم نوین جهانی و تمدن جهانی بنا و به‌ضرورت حصول پیشرفت و توسعه همه‌جانبه و برای جلوگیری از ایجاد سستی و عدم انسجام در ساخت درونی نظام توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) به کار گرفته شده و ریشه‌های اساسی آن را می‌توان در اندیشه‌های امام راحل(ره) مشاهده کرد. تعالیم اسلام همواره دو هدف اساسی را پیگیری می‌کند، هدف اول انسان‌‌سازی و هدف دوم تمدن‌سازی است که آن هم فضای رشد و تعالی انسان کامل را تامین می‌کند. در اندیشه‌ی اسلامی، فرهنگ زیربناست و عوامل دیگر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی به تبعیت از فرهنگ معنایابی می‌شوند.

گزیده کتاب فرهنگ و تمدن نوین اسلامی

اسلام تشکیل حکومت مبتنی بر ارزش های اسلامی را یکی از محورهای اساسی زندگی یمسلمانان می داند و در این فرایند به مسلمانان توصیه می‌کند که حضرت محمد(ص)را در همه روندهای زندگی خود الگو قرار دهند. زمانی که الگوگیری مسلمانان به عرصه فعلیت برسد، تمدن سازی نوین اسلامی معنا پیدا خواهد کرد.

تمدن اسلامی برگرفته از قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) است. قرآن کریم گفتار و رفتار پیامبر را بار اساس فرمان الهی دانسته و بر آن مهر تأیید زده است. سپس در طول این مسیر الهی ، امامت را قرارداد و پس از آن، با توجه به احادیث و روایات، نواب عام عهده دار حفظ ارزش های اسلامی شدند. قرآن کریم خط مشی‌ای را که بر اساس آن می‌توان تمدنی اصیل تشکیل داد،بر پیامبر عرضه داشته و ایشان را در همۀ امور الگو دانسته است . ائمۀ معصومین (ع)در جایگاه بعدی قرار دارند و با تأسّی از فعل و گفتار آن‌ها می‌توان تمدنی اصیل شکل داد.

شابک :
978-622-286-228-2
سال نشر :
1403
صفحات کتاب :
205
کنگره :
‏‫‬‮‭‬‭‬‭DSR۱۶۹۲
دیویی :
‏‫‬‮‭۹۵۵/۰۸۴۴
کتابشناسی ملی :
۹۵۸۶۲۹۸

کتاب های مشابه فرهنگ و تمدن نوین اسلامی