نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بهداشت عمومی

کتاب بهداشت عمومی، اثر غلامرضا نورمحمدی؛ در شش فصل به نگارش درآمده و به عناوین و موضوعاتی نظیر؛ بهداشت روانی، بهداشت و بیماری، اصول تغذیه و بهداشت مواد غذایی، بهداشت و بلوغ، بهداشت فردی، آشنایی با مفاهیم بهداشتی و غیره پرداخته و سعی شده به چهار موضوع اساسی توجه شود.

1_ نکات علمی به شیوه‌ای ساده بیان شوند تا متناسب با سطح آگاهی و درک فراگیران باشد. به عبارت دیگر تلاش بر آن بوده که کتاب به شیوه‌ی «همه فهم» به نگارش در آید و از ریزه کاری‌های تخصصی در متن پرهیز شود.

2_ نکات علمی قطعی و مسلم ارائه شود و از بیان دیدگاه‌های گوناگون و متضاد پرهیز گردد.

3_ از برجسته نمودن علایم بیماری‌ها اجتناب شود و بیشتر به نکات بهداشتی لازم توجه گردد.

4_ در پاره‌ای از موارد، به آموزه‌های دینی متناسب نیز پرداخته شود؛ زیرا در دین مبین اسلام، آموزه‌های فراوانی درباره‌ی انسان و زیست جسمی و روانی او وجود دارد که رعایت آن، در تأمین سلامت افراد نقش بسزایی دارد.

گزیده کتاب بهداشت عمومی

بهداشت مو

مو عضوی است که از پوست سرچشمه می‌گیرد. مو از سلول‌های دارای تقسیم سریع موجود در ریشه که در قاعده‌ی فولیکول قرار دارد، ایجاد می‌شود. در ریشه‌ی مو یک غده‌ی چربی وجود دارد که ترشح آن برای نرم کردن مو به کار می‌رود. رنگ موی سر مربوط به رنگدانه‌ای است که در فواصل بین سلول‌ها و طبقه‌ی وسطی مو در ضمن رشد جای می‌گیرد. وقتی رنگ مو سفید می‌شود که مقدار این رنگ دانه کم شود.
موها دارای سه مرحله‌اند:

1_ مرحله‌ی رویش؛

2_ مرحله‌ی استراحت؛

3_ مرحله‌ی ریزش.

معمولا در حدود ۹۰ - ۸۵ درصد موهای سر هر شخص مرتبا رشد می‌کنند. حدود ۱۵-۱۰ درصد موهای سر متناوبا بین ۳ - ۲ ماه در مرحله‌ی استراحت می‌باشند که در انت‌های دوره‌ی استراحت می‌ریزند و به طور طبیعی در هر روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی ما می‌ریزد اما بلافاصله از همان ریشه‌ی موهای قدیم که در زیر پوست قرار دارد موی جدید می‌روید. موی هر شخص تقریباً در هر ماه ۱/۵ - ۱ سانتی‌متر رشد می‌کند و به تدریج که انسان به سمت سالمندی می‌رود از رشد موهای سرکاسته می‌شود. از سوی دیگر، مو به عنوان یک شاخص سلامتی محسوب می‌شود. رشد صحیح مو و نرمی آن دلیل سلامت بدن و تغذیه‌ی خوب است و عدم رشد یا رشد کم مو و خشک بودن آن نشان اختلال در سلامت و بدی تغذیه می‌باشد.

نکات بهداشتی مو

رعایت نکات بهداشتی زیر می‌تواند به حفظ و سلامتی مو کمک نماید:

1_ شستن موها در فواصل کوتاه و تمیز نگاه داشتن آن‌ها برای سلامتی مو و جلوگیری از ریزش آن مفید است.

2_ بلافاصله بعد از شست و شو موهای سر، باید آن را کاملاً خشک نمایید.

3_ موهای سر را هر روز شانه بزنید زیرا برس زدن و ماساژ در تقویت مو مفید می‌باشد.

صفحات کتاب :
262
کنگره :
‭RA۴۲۵‬
دیویی :
۶۱۴‬
کتابشناسی ملی :
۸۹۱۲۱۷۰
شابک :
978-600-378-396-6
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه بهداشت عمومی