نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تجربیات کاربردی برای آموزگاران

کتاب تجربیات کاربردی برای آموزگاران نوشته‌ی مهدی غریبی است که توسط انتشارات متخصصان به چاپ رسیده  است. این کتاب، حاصل تجربه‌ی نویسنده در تدریس و مدیریت کلاس است.

نویسنده در ابتدای استخدامش به عنوان آموزگار، تصور می‌کرد به ‌راحتی می‌تواند به بچه‌ها درس بدهد. اما بعد از مدت کوتاهی که از تدریسش در مدرسه گذشت متوجه شد آموزگاری به این سادگی‌ها هم نیست. به گفته‌ی وی، تجربه‌ی کم در تدریس و هم‌چنین مسائل حاشیه‌ای که گه‌گاهی در این حرفه به وجود می‌آمد باعث شده بود که کار آموزگاری برایش دشوار شود، بنابراین همیشه به دنبال راهکارهایی برای حل این مشکلات بود. وی پس از چندین سال تدریس و تلاش توانسته تجربیات کاربردی و مفیدی در این زمینه کسب نماید.

در این کتاب نویسنده سعی کرده به صورت خلاصه، تعدادی از تجربیاتش در تدریس و مدیریت کلاس را بازگو نماید.

گزیده کتاب تجربیات کاربردی برای آموزگاران

همه‌ی ما معلمان گاهی مجبور می‌شویم با دانش‌آموزی به خاطر بی‌نظمی، شلوغ کاری یا ...، برخورد نماییم و این شاید به مذاق آن دانش‌آموز خوش نیاید و به خاطر همین نارضایتی موضوع را به صورت غیر واقعی به اولیایش منتقل نماید و باعث سوء تفاهم اولیا و دلخوری آن‌ها از معلم شود.

به جهت پیشگیری از به وجود آمدن چنین مسائل حاشیه‌ای که وقت و انرژی معلم و اولیا را می‌گیرد من این مورد را هم در اولین جلسه با اولیا مطرح می‌نمایم.

به اولیا چنین عرض می‌کنم:

لطفا به ما معلم‌ها اعتماد نمایید و نسبت به ما حسن نیت داشته باشید زیرا معلم‌ها کاری نمی‌کنند که به ضرر دانش‌آموز تمام شود. اگر معلم با دانش‌آموز خود برخورد می‌کند و یا تنبیهی انجام می‌دهد حتما دلیل موجهی داشته است. شما اولیای محترم باید صبر و تحمل به خرج دهید و به هیچ عنوان در مقابل  فرزندتان از معلم بدگویی نکنید زیرا ممکن است وجهه‌ی معلم نزد دانش‌آموز خراب شود و او دیگر از حرف‌ها و توصیه‌های معلمش حساب نبرد. از شما اولیا می‌خواهم در صورتی که فرزند شما از معلم گله و شکایتی کرد، همان ابتدا به او بگویید که حق با معلم است!

دانش‌آموز وقتی این رفتار شما را ببیند که دقیقا موافق نظر معلم هستید قانع می‌شود که حتما کار خودش اشتباه بوده زیرا می‌بیند که همه دارند یک جور حرف می‌زنند. در این حالت از سردرگمی و یا بهانه‌گیری‌های احتمالی دانش‌آموز کاسته می‌شود و او راه درست را سریع‌تر پیدا می‌کند.

حال اگر رفتار و برخورد معلم از نظر شما اولیا جای سوال داشت، ضمن اینکه در ظاهر و جلوی فرزندتان حق را به معلم می‌دهید، در خفا و به دور از چشم دانش‌آموز با معلم صحبت و مشکل یا سوء تفاهم احتمالی را برطرف کنید.

نکته بسیار مهم در تجربه‌ی ذکر شده این است که دانش‌آموز متوجه شود اگر رفتار ناشایستی از او سر بزند، والدین و معلم در نکوهش آن رفتار یک حرف واحد می‌زنند و اتفاق نظر دارند.

به نظر من حتی اگر معلمی در برخورد با دانش‌آموزش دچار اشتباه شده باشد کم‌ضررتر از آن است که دانش‌آموز اختلاف نظر والدین با معلمش را ببیند!

دیویی :
‏‫‬‭۳۷۲/۱۱۰۰۹۵۵‬
کتابشناسی ملی :
9663760
شابک :
9786223903342
سال نشر :
1403
صفحات کتاب :
45
کنگره :
‏‫‭LB۱۷۷۶/۴/‮الف‬۹

کتاب های مشابه تجربیات کاربردی برای آموزگاران