نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اقدام پنهان و تهاجم سایبری

تهاجم سایبری به عنوان یکی از حوزه‌های سه‌گانه تهاجم اطلاعاتی، از اهمیت ویژ‌ه‌ای در سرویس‌های اطلاعاتی برخوردار است. این حوزه از تهاجم به علت تحولات سریع تکنولوژیکی نیازمند مطالعه آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های سایبری است.

کتاب اقدام پنهان و تهاجم سایبری، اثر ویلیام رابرت کاراترز؛ با نگاهی نو به مبحث تهاجم سایبری سعی دارد که این مفهوم را ذیل اقدام پنهان توصیف و تبیین نماید. نویسنده معتقد است که اقدام پنهان در سیر تکاملی خود از اقدامات سنتی و متعارف عبور کرده و با پیوند خوردن با اقدامات سایبری تحول جدیدی در مبحث اقدام پنهان در حال شکل‌گیری است. نویسنده با تمایز قائل شدن بین جنگ سایبر و تهاجم سایبری، تلقی‌های رایج در این خصوص را مورد نقد قرار داده و در نهایت تهاجم سایبری را اقدامی می‌داند که در شرایط غیرجنگی معنا و مفهوم می‌یابد و برای پرداختن به هدف کلی کتاب که درک رابطه بین عملیات تهاجم سایبری و اقدام پنهان است، به شش فصل تقسیم می‌شود.

گزیده کتاب اقدام پنهان و تهاجم سایبری

ستاد ارتباطات همچنین ابزارهایی را ایجاد کرده است که می‌تواند برای انتشار پیام‌ها با استفاده از رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. اولین مورد آن ابزاری به نام Clean Sweep بود. این ابزار دارای دو توانایی است (در ذیل مورد بحث قرار خواهد گرفت)؛ که اولین توانایی آن این است که Clean Sweep قادر به ارسال پیام از طریق فیس بوک به کل کشورها است و ادعا کرده‌اند که این توانایی برای استفاده کردن آماده است؛ و این امر باعث می‌شود که یک پیام تبلیغاتی به سرعت گسترش یابد. همچین ابزاری دیگر که توسعه داده شد Gestator نام گرفت. گفته می‌شود که این توانایی برای تقویت یک پیام یا احتمالا نظراتی که به فیلم‌ها وصل شده است، کاربرد دارد و به نظر رسد برای سیستم عامل‌های مشابه YouTube ایجاد شده است.

در کل استفاده از این دو ابزار به این معنی است که یک پیام می‌تواند به سرعت گسترش یابد و به تعداد زیادی از مردم برسد. با این رو ش‌ها، مشخص می‌شود که حجم زیادی از تحقیقات به سمت توسعه ابزارهای فنی برای گسترش تبلیغات می‌رود. ستاد ارتباطات توسعه یافته، این امکان را ایجاد کرد که از طریق استفاده از ابزاری با نام Gateway حجم ترافیک وب را افزایش دهد. توانایی این ابزار این بود که به ستاد ارتباطات اجازه می‌داد تا تعداد بازدید کنندگان یک وب سایت را به طور مصنوعی افزایش دهد. اگر این ابزار در ارتباط با گسترش اطلاعات نادرست از طریق یک وبلاگ و یا یک فروم مورد استفاده قرار گیرد، به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا هم قدرت پیام را افزایش دهند و هم آن پیام واقعی به نظر برسد. علاوه بر این، دو ابزار دیگر وجود دارند که ستاد ارتباطات دولت بریتانیا برای گسترش تبلیغات توسعه داده است. اولین مورد Slipstream است که مشابه Gateway می‌باشد. ستاد ارتباطات همچنین Skyscraper را که توانایی گسترش اطلاعات چندرسانه‌ای در اطراف و تبلیغ آن را دارد، توسعه داده است.

علاوه بر این، با استفاده از پروفایل‌های تقلبی در رسانه‌های اجتماعی که هم در بریتانیا و هم در ایالات متحده به وضوح توسعه یافته‌اند، می‌توان از آن‌ها در انجمن‌ها و وب سایت‌های خبری استفاده کرد. در تمام این روش‌ها، روشن است که بسیاری از دولت‌ها ابزارهایی را توسعه داده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از عملیات تهاجم سایبری برای اهداف تبلیغاتی بهره ببرند.. .

صفحات کتاب :
278
کنگره :
355/343
دیویی :
U167/5
کتابشناسی ملی :
9289113
شابک :
978-622-286-154-4
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه اقدام پنهان و تهاجم سایبری