نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جنگل ‌شناسی بوم شناسی و پرورش جنگل: مفاهیم و کاربردها

کتاب جنگل‌‌شناسی بوم‌شناسی و پرورش جنگل: مفاهیم و کاربردها نوشتۀ برایان پالیک، آنتونی دی‌آماتو، جری فرانکلین و نورمن جانسون است. این کتاب، از جمله کتاب‌های مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران است که توسط وحید اعتماد، محسن جوانمیری‌پور و محمد عسگری به فارسی ترجمه شده است.

جنگل به منطقه‌ای گفته می‌شود که از درختان خودرو تشکیل یافته و زیستگاه جانوران وحشی است. شناخت انواع و اقسام جنگل‌ها و نحوۀ پرورش آن‌ها، علمی است که به جنگل‌شناسی معروف شده است. علم جنگل‌شناسی برای اولین بار در اروپای مرکزی به وجود آمد و کم کم در سایر نقاط دنیا توسعه پیدا کرد و متحول شد. تحول و تکامل این علم کماکان ادامه دارد و با ادامه یافتن این روند، لزوم شناخت آن بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. به طور کلی جنگل‌شناسی را می‌توان به دو دستۀ اساسی تقسیم کرد که یکی اصول این علم به منظور شناخت و تجزیه و تحلیل روابط بوم‌شناسی موجود در جنگل است و دیگری فنون آن، که منظور به کار بردن اصول جنگل‌شناسی در عمل و با در نظر گرفتن جنبه‌های فنی و اقتصادی‌اش است.

گزیده کتاب جنگل ‌شناسی بوم شناسی و پرورش جنگل: مفاهیم و کاربردها

در جنگل‌داری بوم‌شناختی، با معرفی بعضی اصول و نتایج ناشی از آن و مقایسۀ آن‌ها با مدل مدیریتی با هدف تولید چوب مواردی را مطرح می‌کنیم.

مدل بوم‌شناختی به‌طور مشخص شامل پایداری سایر خدمات بوم‌سازندگان است، اما به تولید چوب به‌عنوان محصول ثانویه توجه می‌شود و غالباً از طریق دستورالعمل‌ها و مقرراتی از قبیل اجرای عملیات جنگل با مناسب‌ترین روش‌های مدیریتی انجام می‌شود.در مدل با هدف تولید چو، الگوی مدیریت برای تولید چوب است و سایر اهداف فرعی محسوب می‌شوند، در حالی که در مدل بوم‌شناختی، پایداری بوم‌سازندگان مدنظر قرار می‌گیرد که در تولید چوب حائز اهمیت است یا اولویت خاصی دارد.

شابک :
978-964-0375-90-7
سال نشر :
1403
صفحات کتاب :
648
کنگره :
‏‫‬‭SD۳۸۷
دیویی :
‏‫‬‭۶۳۴/۹۲‬‬
کتابشناسی ملی :
9637652

کتاب های مشابه جنگل‌شناسی بوم شناسی و پرورش جنگل: مفاهیم و کاربردها