نظر شما چیست؟

معرفی کتاب زبان دوم و تفکر

کتاب زبان دوم و تفکر، نتیجه کار پژوهشی شش ساله ایشان و دکتر نصیری‌پور در حیطه تفکر، شناخت و زبان‌های خارجه است.

علی پیرهانی پس از خودآموزی در بیست و دو زبان زنده دنیا و تسلط کامل بر آن‌ها متوجه شد که وقتی از زبانی بیشتر استفاده می‌کند، نوع نگاه و تصمیماتش تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال وقتی به زبان آلمانی حرف می‌زند، نوع تصمیماتش به نوعی است و وقتی به فرانسه صحبت می‌کندف احساساتش را به نوعی دیگر ابراز می‌کند. در نتیجه این سوال برای او پیش آمد که دلیل این مسئله چیست و چه اتفاقاتی در مغز انسانف پس از یادگیری هر زبان رخ می‌دهد. به همین دلیل وی مصمم شد که در مورد رابطه تفکر و زبان مطالعات بیشتری انجام دهد، او علاقه‌مند به علوم شناختی می‌شود و مطالعات در این رشته را آغاز می‌کند. 

گزیده کتاب زبان دوم و تفکر

مراحل یادگیری زبان 
مرحله پیش تولید یا مرحله درک و فهم: در این مرحله، دانش‌آموزان با اشاره و عمل با هم ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها واژه‌ها را می‌سازند و مهارت‌های شنیداری‌شان را اصلاح می‌کنند. این مرحله، مرحله سکوت نامیده می‌شود و در این مرحله دانش‌آموزان سعی می‌کنند، آنچه می‌شنوند درک کنند، اما در تولید زبان مشارکت نمی‌کنند. در این مرحله حتی اگر دانش‌آموزان صحبت نکنند، اکتساب زبان آغاز شده است.

مرحله تولید اولیه: در این مرحله دانش‌آموزان صحبت می‌کنند، می‌نویسند، در پاسخ دادن به سؤالات از «بله» و «خیر» استفاده می‌کنند و فهرستی از کلمات یا عبارات کوتاه را به کار می‌برند.

مرحله شروع گفتار: تولید گفتار در این مرحله از نظر کمیت و کیفیت بهبود می‌یابد. در این مرحله دانش‌آموزان با عبارات طولانی‌تر صحبت می‌کنند، می‌نویسند، جملات را کامل می‌کنند و از طیف وسیعی از واژه‌ها بهره می‌گیرند.
مرحله روانی متوسط: در این مرحله دانش آموزان در مکالمات مشارکت دارند و داستان هایی، هم به صورت شفاهی و هم به صورت نوشتاری تولید می‌کنند.

مرحله پیشرفته: دانش‌آموزان صحبت می‌کنند، می‌نویسند و از عبارات منسجم در بسیاری از موقعیت‌ها استفاده می‌کنند (کراشن و تریل، 1983).

صفحات کتاب :
200
کنگره :
‭BF۴۴۱‬
دیویی :
‭۱۵۳/۴۲‬
کتابشناسی ملی :
9601396
شابک :
‭978-622-220-931-5‬
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه زبان دوم و تفکر