امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
45,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بیولوژی و کنترل علف های هرز در نیشکر

کتاب بیولوژی و کنترل علف های هرز در نیشکر اثر مهندس اصغر کرمی شهولی می باشد و توسط انتشارات مانیان منتشر شده است.

علف های هرز همواره بخش قابل توجهی از وقت و انرژی آدمی را مصروف خود داشته اند و به گیاهانی اطلاق می‌شوند که به طور نا خواسته و خودرو در مزارع رشد کرده و با گیاهان زراعی به رقابت می پردازند و از لحاظ قدرت حیاتی مقاومت بیشتری نسبت به محصول زراعی از خود نشان می دهند.

علف های هرز با تشکیل شاخ و برگ فضای لازم را از محصولات زراعی سلب و مواد غذایی و رطوبت خاک را جذب نموده و باعث کاهش رشد محصولات و نباتات زراعی و باروری زمین می گردند. از آنجایی که اصول مبارزه با علف های هرز در گیاهان زراعی و باغی شناسایی آن ها می باشد لذا در این کتاب سعی بر این شده تا حتی الامکان به معرفی علف های هرز پرداخته و در پایان نیز روش های مبارزه با آن‌ها ذکر گردد.

کتاب بیولوژی و کنترل علف های هرز نیشکر از دو بخش مجزا شامل شناسایی علف های هرز از لحاظ شکل ظاهری، دوره زندگی، نحوه تکثیر و… پرداخته و در پایان همان مبحث نیز به روش های مبارزه با این گونه از علف های هرز می پردازد. به هر حال این مجموعه می تواند مورد استفاده محققین، مهندسین، دانشجویان رشته کشاورزی و سایر افراد علاقمند به بخش کنترل علف های هرز قرار گیرد.

گزیده کتاب بیولوژی و کنترل علف های هرز در نیشکر

کیزون گیاهی است یک ساله یا دو ساله که در مناطق بایر حواشی جاده ها مناطق زراعی و هم چنین مزارع نیشکر یافت می‌شود کیزون گیاهی است که معمولاً بذر آن در اوایل پاییز و بهار جوانه می‌زند و گاهی در صورت معتدل بودن هوا در طی زمستان سبز می‌ماند و به گیاهی دو ساله تبدیل می‌شود .

ریخت شناسی

ساقه : افراشته یا زانودار بدون کرک گاهی در گره های پایینی ریشه زا، ساقه نسبتاً محکم و قوی در دسته های چندتایی به ارتفاع ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر رنگ به طول ۱ تا ۲ میلی متر پهنک برگ کشیده و فاقد گوشوارک به رنگ سبز تیره . گل آذین پانیکول باز با انشعابات نسبتا بلند و باریک دارای ۱ تا ۳ سنبلک، سنبلک ها برگ غلاف پهنک برگ کرکدار یا بدون کرک فاقد گوشوارک زبانک غشایی و سفید سرنیزه ای به طول ۲٫۵ متر دارای ۶ تا ۱۱ گل سنبلچه ها اغلب دارای مو پوشه ها دو عدد و نامساوی پوشینه ها در حدود ۹ میلی متر طول دارای دو دندانه که نوک آن ریشک دار می باشد.  زمان گلدهی این علف هرز از فروردین تا خرداد ماه میباشد.

روش کنترل

برای کنترل این علف هرز میتوان از علف کش‌های انتخابی نیشکر همانند متری بوزین (سنکور) یا آمترین گزاپاکس ( با در ۱ به همراه توفوردی ۰٫۷۵ تا ۱ پس از سبز شدن علف هرز استفاده کرد.

صفحات کتاب :
۱۴۹
کنگره :
‏‫‬‭SB۶۰۸
دیویی :
‏‫‬‭۶۳۳/۶۱۹۳
کتابشناسی ملی :
۷۴۳۲۸۰۲
شابک :
978-622-7527-93-3
سال نشر :
۱۳۹۹

کتاب های مشابه بیولوژی و کنترل علف های هرز در نیشکر