امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
37,200
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بر کرانه شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)

کتاب بر کرنه شرح حدیث امام خمینی (ره)، اثر جواد محدثی توسط انتشارات هاجر منتشر شده است. آثار و اندیشه­‌های متعالی و تابناک حضرت امام خمینی(ره) مجموعه­‌ای پر ارج و والاست که فرا راه جویندگان سعادت می‌­درخشد.

آن حکیم سترگ، عارف وارسته، مفسر بزرگ و رهبر کبیر امت اسلامی در عصر حاضر در صحنه علم و عمل مصداق کاملی است که روز به روز زوایای بیشتری از شخصیت و افکارش بر نسل‌های پس از وی روشن می‌­شود. بهره‌مندی تشنگان معارف توحیدی و زلال قرآن و اهل‌بیت(ع) از رهگذر دسترسی به گفته‌ها و نوشته‌­های آن عزیز سفر کرده، به گواهی اهل تحقیق رسیده و این بهره‌­مندی هم‌چنان برقرار است.

کتاب بر کرنه شرح حدیث امام خمینی (ره)، اثری پرسود و دستورالعمل اخلاقی است که دل و دیده ره‌پویان خودسازی را به سوی خود کشیده است و همراهی و آمیختگی مباحث اخلاقی کتاب با آیات الهی و روایات معصومین(ع) یکی از ویژگی‌­های این اثر است که لطایف و ظرایف معرفتی و اخلاقی در ذیل آن‌ها جلوه­ای فزاینده یافته است. از آن رو که این کتاب با قلمی ادیبانه و لبریز از سخنان و نظریات سنگین نگاشته شده، برقراری ارتباط علمی و معنوی نسل امروز و به ویژه جوانان با آن سخت و نیازمند به مقدمات و معلومات گسترده‌ای است. اما این ویژگی را نباید مانع استفاده از این اثر گران‌سنگ شمرد. بنابرایـن مؤسسه تنظیـم و نشر آثـار امام خمینی(ره)ـ دفتر قم، بر آن شد که با بازنویسی، روان‌­سازی و آسان‌نگاری آن، راهی به هدف پیشگفته بگشاید.

گزیده کتاب بر کرانه شرح چهل حدیث امام خمینی (ره)

شرح
«اله» به معنای معبود است و اله اصلِ «الله» است که پس از دخول الف و لام، همزه را برای تخفیف حذف کرده‌اند. در زبان اهل الله، اغلب «الهیت» و «الوهیت» را به مقام تجلی به فعل و به مقام فیض مقدس اطلاق می‌کنند و «الله» را که اسم جلاله است، اغلب به مقام ذات مستجمع صفات اطلاق می‌کنند. احتمال است که در این حدیث به معنای لغوی عرفی باشد، یعنی من معبودم و جز من معبودی نیست. یعنی دیگری مستحق عبادت نیست، گرچه به غلط و خطای مردم معبود قرار می‌گیرد. شاید هم به مناسبت ذیل حدیث که خیر و شر را به خود نسبت داده، مقصود از «اله» همان مقام الوهیت باشد و اشاره به توحید افعالی که در زبان حکمای بزرگ با تعبیر «لا مؤثر فی الوجود إلاّ الله» بیان شده است.

«خیر و شر» به بیان علامه مجلسی، بر طاعت و معصیت، بر اسباب و انگیزه آن‌ها، بر مخلوقات سودمند و زیان‌بار و بر نعمت‌ها و بلیات اطلاق می‌شوند... . هرجا که خیر و شر اطلاق می‌شود، بر کمال و نقص در ذات یا صفات و در وجود و کمالات وجود اطلاق می‌شود و همه‌ی خیرات به حقیقت وجود برمی‌گردد و به اشیای دیگر که اطلاق می‌شود به ملاحظه نحوه وجود آن‌هاست. شرّ هم عدم وجود یا عدم کمال وجود است و اطلاق آن بر اشیای دیگر مثل موجودات موذی و مضر بالعرض است و این از ضروریات است.

کنگره :
‏‫BP۱۴۳/۹‭ /خ۸‏‫‭‏‫‬‭‮الف‬۴۲۰۲۱۷ ۱۳۹۸
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۲۱۸
کتابشناسی ملی :
۵۶۴۸۹۴۳
شابک :
978-600-378-218-1
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
۳۲۴

کتاب های مشابه بر کرانه شرح چهل حدیث امام خمینی(ره)