نظر شما چیست؟

معرفی کتاب همه چیز درباره سهام

کتاب همه چیز درباره سهام نوشته مایکل سینسر با ترجمه مهدی خادمی گراشی توسط انتشارات بورس منتشر شده است. بازار سهام را مکانی برای حراج‌های بزرگ جهانی یا معاملاتی که مردم در آن، تکه‌های کاغذ را خریدوفروش می‌کنند، در نظر بگیرید.

این تکه‌های کاغذ «سهام» نامیده می‌شود. دراین‌صورت، ازسویی با شرکت‌هایی مواجهید که به‌دنبال شیوۀ مناسبی برای افزایش دارایی خود هستند تا بتوانند افراد بیشتری را در شرکت خود به‌کار گیرند. نیز، کارخانجات یا شعب بیشتری راه‌اندازی کنند یا امکانات خود را افزایش دهند.

روش افزایش موجودی آن‌ها نیز انتشار اوراق سهام در شرکت خودشان است. ازسوی دیگر، با افرادی شبیه من و خودتان روبه‌رو هستید که سهام این شرکت‌ها را می‌خرند. مکانی که خریداران و فروشندگان یکدیگر را ملاقات می‌کنند، «بازار سهام» نامیده می‌شود. 

گزیده کتاب همه چیز درباره سهام

واژۀ سهام (stock) از کلمۀ «Livestock» به مفهوم خریدوفروش دام گرفته شده است؛ اما در اینجا به مأخذ این واژه کاری نداریم. به‌جای خریدوفروش دام، تکه‌هایی کاغذ را معامله می‌کنیم که نشان‌دهندۀ مالکیت در شرکت سهامی است.

ممکن است اصطلاحات دیگری نظیر «equities» یا «securities» به‌معنای سهام بشنوید. اغلب مردم فقط به آن، سهام (stock) می‌گویند که به مفهوم عرضۀ سهام است. (کل بازار سهام نیز مبنای فعالیتش نظریۀ اقتصادی عرضه و تقاضاست.)

وقتی سهام شرکتی را می‌خرید، سرمایه‌گذار یا سهام‌دار آن شرکت می‌شوید. وقتی سهام‌دار این شرکت شوید، در سود آن نیز سهیم بوده و درواقع یکی از مالکان شرکت هستید. دراین‌صورت، به‌ازای هر سهم صاحب یک رأی خواهید بود و هرچقدر بیشتر سهام بخرید، حق مالکیت بیشتری دارید. بیشتر سهام‌داران، سهم کوچکی از یک شرکت را در اختیار دارند؛ درنتیجه نظارت آنان بر نحوۀ فعالیت شرکت اندک است. چنانچه بخواهید به‌عنوان یکی از مالکان و صاحبان اصلی یک شرکت ظاهر شوید، باید میلیون‌ها سهم از آن شرکت را بخرید. 

شابک :
9786005959314
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
250
کنگره :
‏‫‬‮‭‬‮‭HG۴۵۵۱
دیویی :
‏‫‬‮‭۳۳۲/۶۳۲۲
کتابشناسی ملی :
۸۶۵۹۸۵۲

کتاب های مشابه همه چیز درباره سهام