نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فیزیولوژی و سوخت‌ و ساز میکروارگانیسم‌ های پروکاریوت 

کتاب فیزیولوژی و سوخت‌وساز میکروارگانیسم‌های پروکاریوت، تألیف بیونگ هونگ کیم و جئوفری مایکل گد می‌باشد که با ترجمه روح‌الله خیری و محمدعلی آموزگار و به همت مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران وارد بازار کتاب شده است.

تعیین توالی ژنوم طیف وسیعی از باکتری‌ها و آرکی‌ها نقش مهمی در ارتقای دانش عمیق فعالیت‌های سوخت‌وساز سلولی و حتی برقراری ارتباط بین خصوصیات فیزیولوژیک، زیست‌شیمی و بوم‌شناسی با اطلاعات ژنومی داشته است. با استفاده از اطلاعات ژنومی به‌وضوح می‌توان فرایندهای سوخت‌وساز مهمی را که در شرایط و محیط‌های مختلف رخ می‌دهند، توصیف کرد و با استناد به این اطلاعات می‌توان نمایی کلی از فرایندهای سلولی کلیدی تعیین‌کننده نقش پروکاریوت‌ها در محیط‌زیست، زیست‌فناوری و سلامت انسان را توجیه کرد.

در کتاب فیزیولوژی و سوخت‌وساز میکروارگانیسم‌های پروکاریوت، ساختار، ترکیب و همچنین ابزارهای سلولی‌ای که به‌واسطه آن‌ها مواد مغذی از طریق غشاها به داخل سلول منتقل می‌شوند، توضیح داده شده است. درباره ساخت زیستی و رشد، در ابتدا مباحث کاملی درباره سوخت‌وساز گلوکز از طریق گلیوکیز، چرخه TCA، انتقال الکترون و فسفوریلاسیون‌اکسیداتیو، و در ادامه سایر تغییرات تغذیه‌ای موجود در پروکاریوت‌ها، از جمله استفاده از ترکیبات آلی غیر از گلوکر، تخمیر بی‌هوازی، تنفس بی‌هوازی، شیمیولیتوتروفی و فتوسنتز ارائه شده است. علاوه بر موارد قبلی، در کتاب فیزیولوژی و سوخت‌وساز میکروارگانیسم‌های پروکاریوت، تنظیم سوخت‌وساز از طریق کنترل بیان ژن و فعالیت آنزیم و همچنین سازوکارهای بقای مورد استفاده در شرایط گرسنگی نیز توضیح داده شده‌اند.

گزیده کتاب فیزیولوژی و سوخت‌ و ساز میکروارگانیسم‌ های پروکاریوت 

علاوه بر آنزیم‌های اتولیزکننده پپتیدوگلیکان، دیواره سلولی باکتری‌های گرم مثبت دارای انواع دیگر پروتئین‌هاست که از جمله فعالیت‌های آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوخت‌وساز ساختارهای سطحی سلول؛

تهاجم به سلول میزبان؛

هیدرولیز پلیمرها مانند پروتئین‌ها و پلی‌ساکاریدها؛

اتصال به سطوح.

سال نشر :
1403
صفحات کتاب :
706
کنگره :
1403 88 QR
دیویی :
579/3
کتابشناسی ملی :
9561981
شابک :
978-964-0375-50-1

کتاب های مشابه فیزیولوژی و سوخت‌وساز میکروارگانیسم‌های پروکاریوت