نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بنی آدم اعضای یک خانه‌ اند

کتاب بنی‌آدم اعضای یک خانه‌اند نوشته ابوالفضل ساجدی و غلام‌حیدر کوشا و منتشرش شده در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

نگرش فرزندان نسبت به والدین و جایگاه و حقوق آن‌ها تعیین‌کننده رفتار و جهت‌گیری‌های آن‌هاست؛ امام سجاد (ع) از خداوند می‌خواهد که به والدینش کرامت اختصاص دهد. حضرت در فرازهای نخستین دعای بیست‌ و چهارم این‌گونه زیرساخت‌های تعامل نیکو با والدین را بیان می‌کند: «خداوندا بر محمد و آل او درود فرست و به من علم به آنچه را وظیفه من در برابر والدین است، الهام کن و شناخت تمام حقوق والدین را در من جمع نما؛ سپس مرا در عمل به آنچه شناخت پیدا کرده‌ام وادار؛ توفیق ده تا آنچه بینش آن را به من داده‌ای، به جا آورم، و چیزی از آنچه به من آموخته‌ای، فرونگذارم و اعضای بدنم از پرداختن به آنچه مرا الهام کرده‌ای، در نمانَد»

گزیده کتاب بنی آدم اعضای یک خانه‌ اند

تحقیق حاضر در شش فصل تدوین شده است در فصل نخست، مفاهیم و مبانی کلی مورد بحث قرار گرفته است. در فصل دوم محورهای ازدواج و همسرگزینی مرور و در پایان همین فصل الگوهای کلی زندگی مطلوب از منظر امام سجاد بحث شده است. در چهار فصل بعدی سبک زندگی مطلوب خانوادگی با محوریت روابط اعضا بررسی شده است.

در فصل سوم تعامل زن شوهری در فصل چهارم، تعامل والدین با فرزندان در فصل پنجم تعامل فرزندان با والدین و در فصل ششم، تعامل سایر اعضای خانواده مانند خواهران برادران و خویشاوندان دیگر بحث شده است. در تمام فصول صحیفه سجادیه و احادیث و سیره امام سجاد اساس تحقیق بوده و تلاش شده است محتوای استدلال و نتیجه گیری مباحث از گفتار و کردار امام زین العابدین استخراج گردد.

صفحات کتاب :
128
کنگره :
‫‬‭‭BP۲۳۰/۱۷‬‬
دیویی :
‫‬‭‭۲۹۷/۴۸۳۱‬‬
کتابشناسی ملی :
۹۰۵۴۰۶۷
شابک :
‫‭978-600-159-433-5‬‬
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه بنی آدم اعضای یک خانه‌ اند