نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بازپژوهی آیات فقهی قرآن

کتاب بازپژوهی آیات فقهی قرآن نوشته محمدفاکر میبدی منتشر شده در سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

بررسی فقه القرآن یا تفسیر « آیات الأحکام» یکی از مباحث مهم در حوزه معارف اسلامی است که از دو شاخه علوم اسلامی نشأت می‌گیرد؛ از یک سو بخشی از معارف قرآن و از سوی دیگر بخشی از فقه اسلامی به شمار می‌رود.

قرآن به عنوان مهم ترین منبع علوم و معارف اسلامی است که عقاید، اخلاق، تاریخ و دیگر معارف را در خود جای داده است و از این رهگذر به عنوان اصلی ترین مصدر تشریع اسلامی، در خلال آیات خود کلیاتی از فقه اسلامی را نیز بیان می کند و بخش‌هایی از احکام عبادی، اجتماعی، قضایی و حقوقی را ارائه کرده است.

گزیده کتاب بازپژوهی آیات فقهی قرآن

از نظر اصطلاحی باید گفت مفسران فقه القرآن در این زمینه سخنی نگفته‌اند و چه بسا آن را بدیهی دانسته‌اند چون وصول به این معنی جز رجوع به عرف قرآنی و تبادر به چیز دیگری نیاز ندارد.

لیکن امروزیان تعریف‌هایی را ارائه کرده‌اند از جمله این که آیات الاحکام، آیاتی است که فقهاء برای استنباط حکم شرعی به کار می‌گیرند برخی دیگر نیز آیات الأحکام را این گونه تعریف کرده‌اند: «آیات الاحکام»، آیاتی است که متضمن احکام فقهی متعلق به مصالح دنیا و آخرت مردم باشد. در عبارتی روشن‌تر می‌توان گفت: آیات الاحکام، آیات مشتمل بر احکام شرعی اسلام است.

صفحات کتاب :
423
کنگره :
BP۹۹/۶‏‫۱۳۸۶ ‏‫‬‭/م۹۵ب۲‬‭‬
دیویی :
‫‬‭‭۲۹۷/۱۷۴
کتابشناسی ملی :
‫‬‭م۸۵-۳۴۴۷۹
شابک :
‫‬‭964-8352-66-6‬
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه بازپژوهی آیات فقهی قرآن